مقالات

اصول تولید بلوک سیمانی

تولید بلوک سیمانی

برای تولید بلوک بتنی یا بلوک سیمانی از مصالح مختلفی استفاده می شود که در تمامی آنها سیمان به عنوان مصالح ثابت به کار می رود. همچنین مصالح دیگری مثل ماسه، پوکه معدنی، لیکا و پرلیت نیز استفاده می شود که هر کدام از این مصالح دارای ویژگی های مخصوص به خود است. ولی در ساخت بلوک سیمانی از پوکه معدنی بیشتر استفاده می شود. به ویژه در شهرهای مرکزی و غربی کشور این میزان بیشتر خواهد بود. زیرا در شهری مثل تبریز معادن مختلف پوکه با کیفیت بالا وجود دارد. استفاده از پوکه معدنی موجب سبکی بلوک خواهد شد و به آن بلوک سبک نیز می گویند.

بلوک سیمانی

به دلیل ممنوعیتی که استفاده از بلوک سفالی در برخی از شهرها توسط سازمان نظام مهندسی پیدا کرده است، بنابراین از بلوک های سیمانی استفاده زیادی برای تیغه بندی سقف و یا دیوارها می شود.

استانداردهای بلوک سیمانی

از نظر ظاهری بلوک های سیمانی لازم است که صاف و بدون شکستگی باشند. همچنین این بلوک ها باید طوری ساخته شوند که اندود و ملات به راحتی بتواند بر روی آن بچسبد. در استاندارد ملی شماره ۷۰ بلوک های توخالی دیواری شامل چند دسته هستند. برای کم کردن بار مرده و کاهش تبادل حرارتی و صوتی ساختمان، بلوک های سقفی و بلوک های سبک دیواری به کار برده می شوند. وزن مخصوص این بلوک ها، مقاومت فشاری آن ها و جذب آب باید دارای اندازه های مشخصی باشد.

تولید بلوک سیمانی

طرح اختلاط بلوک ماسه ای

بتن مصرفی که برای ساخت بلوک ماسه ای به کار می رود، از ملات خشک ساخته می شود. برای طرح اختلاط بتن مصرفی جهت تولید بلوک سیمانی سنگین استاندارد این اختلاط بهتر است به صورت زیر باشد:

  • یک پیمانه سیمان
  • 3/5 پیمانه شن
  • 2/5 پیمانه ماسه
  • 150-130 لیتر آب برای بتن
مطالب مرتبط:  نسبت مخلوط بتن چیست؟

عمل آوری بلوک های سیمانی استاندارد با چهار روش انجام می شود. در ادامه شما را با این روش ها بیشتر آشنا می کنیم.

 عمل آوری با هیتر یا بخاری

در کارگاه های کوچکی که بلوک زنی انجام می شود، به دلیل ظرفیت تولید پایین روش عمل آوری با هیتر یا بخاری مناسب خواهد بود. برای این روش نیاز به امکانات زیادی نیست. بدین گونه که بلوک ها در مقابل هیتر یا بخاری که دارای بادبزن است قرار گرفته و هوای گرم از میان بلوک عبور پیدا می کند. در این روش لازم است روی بلوک ها برای محافظت از گرما و پوشانده شود.

 عمل آوری با آب

مثل روش عمل آوری با هیتر یا بخاری روش عمل آوری با آب به امکانات زیادی نیاز ندارد. این روش برای مکان هایی که بلوک زنی در آن به صورت سرباز انجام می ‌شود، مناسب خواهد بود. همچنین برای مکان هایی که در معرض تابش مستقیم آفتاب باشد، این روش کاربرد دارد. در روش عمل آوری با آب با یک آبپاش بلوک ها را آب پاشی کرده تا جلوی پایین آمدن رطوبت در بلوک ها گرفته شود. عمل آوری در این روش معمولا به یک هفته زمان نیاز دارد.

 عمل آوری با بخار

در مراکزی که تولید بلوک با ظرفیت بالا انجام می شود، برای این که زمان خشک کردن و عمل آوری بلوک کاهش پیدا کند، این روش به کار برده می شود. این روش را می توان از طریق طراحی و ساخت اتاق بخار انجام داد. این اتاق ها لازم است دارای حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد باشند‌. عمل آوری بلوک ها در این روش یک روز کاهش پیدا می کند.

مطالب مرتبط:  نحوه ترمیم ترک بتن

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت و خرید دستگاه بلوک زن به صفحه مربوطه مراجعه فرمائید.

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *