مقالات

اصول تولید جدول بتنی

اصول تولید جدول بتنی

جداول بتنی از جمله قطعات بتنی پرکاربرد هستند که برای محدود کردن فضاها، زیباسازی شهرها و یا هدایت آب های سطحی معابر از آنها استفاده زیادی می شود. در صورت خرابی این جداول و یا فرسودگی آن ها ظاهر شهر چهره ای نامطلوب پیدا می کند. همچنین تعمیر و مرمت یا تعویض آنها نیز هزینه های زیادی در بر خواهد داشت. در نتیجه لازم است ساخت این جداول با رعایت اصول فنی و دقت بالا انجام شود تا عمر مفید و بالا داشته باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با اصول تولید جدول بتنی بیشتر آشنا کنیم. با مراجعه به صادقی ماشین میتوانید انواع دستگاه بلوک زن ، دستگاه جدول زن و دستگاه میکسر سیمان خریداری نمایید.

جدول بتنی چیست

جدول بتنی از محصولات بتنی پر کاربردی است که برای زیبا سازی و شهر سازی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می ‌توان از جداول بتنی برای مرزبندی میان دو محیط مختلف استفاده کرد. اما بیشترین استفاده آن مربوط به محوطه سازی خواهد بود. برای اینکه جداول بتنی ساخته شده دارای کیفیت بالایی باشند، لازم است عوامل مختلفی برای ساخت آنها در نظر گرفته شود. انتخاب روش تولید، استفاده کردن از مصالح سنگی با درصد شکستگی بالا، استفاده از مواد حباب ساز در طرح اختلاط بتن، به کار بردن حداکثر اندازه سنگدانه محدود و نسبت های آب به سیمان کم از عوامل موثر در این زمینه هستند. برای تولید جدول بتنی از روش معمولی و یا روش پرسی استفاده می شود.

تولید جدول بتنی با روش معمولی

در این روش بتن را در قالب ریخته و پس از گذشت مدت زمان مورد نظر قالب ها باز شده و بعد از عمل آوری مناسب و قطعه بندی برای نصب آماده می شوند. در روش های سنتی برای اینکه دوام قطعه بیشتر شود، نسبت آب به سیمان کمتر بوده و با کمک مواد افزودنی روان کننده این کار انجام می شود. در این روش برای افزایش دوام در برابر دوره های یخبندان و آب شدگی از مواد حباب ساز استفاده می شود.

مطالب مرتبط:  یخ زدایی چیست و چه تاثیری بر محصولات بتنی و بنایی من دارد؟

اصول تولید جدول بتنی

تولید جدول بتنی با روش پرسی

روش پرسی شامل دو روش پرسی خشک و روش پرسی تر است. در این روش بتن با همان روش سنتی آماده شده و بعد از اینکه در قالب ریخته شد به وسیله دستگاه پرس زیر فشار قرار گرفته و آب از پوسته و هسته مرکزی آن خارج می شود. این جداول در مناطق سرد همراه با یخبندان به دلیل خالی بودن پوسته و هسته آن از آب استفاده می شود و می تواند در برابر یخ زدگی از خود مقاومت نشان دهد.

اصول تولید جدول بتنی

برای ساخت جدول های پرسی به تعداد زیادی قالب نیاز نیست. همچنین تولید آنها با سرعت بسیار بالایی انجام می شود. در نتیجه تولید جدول بتنی با روش پرسی با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. یکی از عوامل تاثیر گذار در تولید جدول بتنی با کیفیت بالا دمای اولیه بتن در زمان ریختن است. سنگ دانه ها چون ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن بتن را تشکیل می دهند تاثیر زیادی در کیفیت جداول بتنی دارند. جداول بتنی از سنگ دانه های بازیافتی از تخریب سازه ها ساخته می شوند. برای اینکه این محصولات مقرون به صرفه باشد از پودر شیشه به جای سیمان در تولید آنها استفاده می شود. به کار بردن سیمان به عنوان ماده اصلی برای ساخت این جداول روی مقاومت فشاری جدول بتنی تاثیر زیادی می گذارد. برای بهبود کیفیت جداول بتنی از افزودنی‌ های لازم استفاده می شود تا این جدول بتوانند مقاومت خوبی از خود نشان دهد. در ساعات اولیه محافظت کردن از جداول بتنی اهمیت بسیار زیادی دارد. چون یکی از معایب تولید این محصولات ضعیف بودن آن در ساعات اولیه است.

مطالب مرتبط:  فرآیند تولید بلوک بتنی

روش تولید جدول بتنی پرسی خشک

در فرآیند ساخت جدول های بتنی با روش پرسی خشک بعد از ساخت بتن با طرح اختلاط مناسب و بسیار کم آب اسلامپ صفر داخل قالب میز پرس ریخته می شود و تحت فشار و ویبره قرار خواهد گرفت. بعد از آن نیز قالب ها برداشته شده و سینی که دارای محصول مورد نظر است از دستگاه جدول زن خارج می شود. سپس جداول بتنی پرسی فوق وارد اتاق عمل آوری شده و  با گذشت مدت زمان عمل آوری از پیش تعیین شده به شکل مکانیزه آنها را بسته بندی، پالت گذاری و دپو می‌ کنند. از جمله ویژگی های مهمی که برای تولید جدول بتنی به روش پرسی خشک وجود دارد، می توان به امکان استفاده از دو نوع بتن در قسمت رویه و اصلی اشاره کرد. این موضوع باعث تولید جدول بتنی با رویه های رنگی می شود. همچنین به کار بردن روش پرسی خشک باعث دستیابی به نسبت آب به سیمان کم خواهد شد که این موضوع در به حداقل رسیدن آب مصرفی و پساب تولیدی کارخانه تاثیر زیادی می گذارد. در این روش به علت عدم نیاز به تعداد زیادی قالب جدول، سرعت تولید در مقایسه با روش وت پرس بیشتر است. عیار بتنی جدول بتنی پرسی خشک که با استفاده از مواد اولیه مرغوب ساخته می شود ۴۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب است‌. این محصول در مقابل عوامل فرسایشی طبیعی مثل رطوبت، سایش، سرما و گرما می تواند مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

روش تولید جدول بتنی پرسی خیس

در روش تولید جدول بتنی خیس متراکم بعد از اینکه بتن توسط ایستگاه مرکزی ساخته شد، حجم بتن لازم بر اساس نوع محصول و از طریق برنامه ریزی دقیق وارد قالب میز پرس می شود. هر قالب دارای فیلتر خاصی در قسمت پایینی و بالایی است. پرس هیدرولیک ۴۰۰ تنی و سیستم مکش آب مازاد موجب خارج کردن آب اضافی از قطعات بتنی و بالارفتن تراکم بتن خواهد شد. تراکم بالای بتن باعث کم شدن تخلخل و نفوذ پذیری می شود. همچنین تاثیر زیادی در افزایش قابل توجه دوام، مقاومت فشاری و مقاومت زیاد در دوره های یخبندان دارد. بعد از خارج کردن قطعات بتنی خیس متراکم از قالب این قطعات بر روی پالت های مخصوص چیده می‌ شوند و پس از آن پالت های پر از قطعات بتنی خیس متراکم به قسمت عمل آوری بتن فرستاده می شود. این قطعات می توانند انواع کفپوش های بتنی پرسی خیس متراکم یا انواع جدول های بتنی در ابعاد و رنگ های مختلف باشند.

مطالب مرتبط:  بلوک سبک پوکه ای چیست؟

 

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *