مقالات

انواع قطعات بتنی

انواع قطعات بتنی

یکی از دستاوردهای مهمی که بشر داشته بتن است. بتن به عنوان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد شناخته می ‌شود. از این محصول در صنایع مختلف و به شکل های گوناگون استفاده می شود. قطعات بتنی پیش ساخته از انواع فراورده های بتنی محسوب می ‌شوند که با در نظر گرفتن خواص و ویژگی ها دارای کاربرد های زیادی هستند. به دلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی، نیاز به ساخت بناها و سازه های بتنی با سرعت بالاتر،  قطعات بتنی اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با انواع قطعات بتنی بیشتر آشنا کنیم.

سازه های بتنی و کاربرد آنها

به طور کلی در ساخت سازه های متفاوت از بتن استفاده های زیادی می شود. این سازه ها شامل سدها، بناهای مسکونی، تجاری و اداری، پل ها، فرودگاه ها و سپری های محافظتی به منظور کنترل تابش های مخرب و … هستند. یکی از مزیت های مهمی که قطعات بتنی پیش ساخته دارند خواص مطلوب آنها است که موجب افزایش سرعت ساخت و ساز می شود. همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم بتن یکی از مصالح پرکاربرد در صنایع گوناگون به شمار می آید. نخستین بار در سال دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی از بتن پیش ساخته استفاده شد. ولی پیشرفت و رونق این قطعات به دلیل دستاوردهای مهمی است که در قرن ۲۱ صورت گرفت. این ماده به دو شکل عمده و به دو صورت بتن آماده و قطعات پیش ساخته استفاده می شود.

انواع قطعات بتنی

بتن آماده

از جمله قدیمی ترین روش هایی که برای مصرف بتن به کار رفته می توان به بتن آماده اشاره کرد. با در نظر گرفتن حجم پروژه و نوع بتن مورد استفاده در محل کارگاه این نوع بتن آماده شده و یا اختلاط می شود. همچنین در کارگاه های اختلاط بتن و بچینگ پلانت ها اختلاط آن انجام می شود. سپس با کمک ماشین ‌های حمل بتن یا تراک میکسر سیمان ها آن را به محل پروژه انتقال می دهند.

مطالب مرتبط:  انواع بتن کدامند؟

قطعات پیش ساخته بتنی

یکی از اختراعات بسیار مهمی که بشر در صنایع ساخت و ساز داشته قطعات پیش ساخته بتنی است. این قطعات برای مصارف مختلف و با ابعاد و اندازه های گوناگون در کارخانه ها تولید می شوند. این قطعات بتنی را از قبل در قالب های مخصوص قرار داده و در محل پروژه فقط نصب آن انجام می شود. قطعات بتنی پیش ساخته در حقیقت عناصر ساخته شده از بتن هستند که شامل بتن مسلح با استیل بوده و در کارگاه ها یا کارخانجات و یا در محل ساختمان آنها را می سازند. از آنجایی که قطعات پیش ساخته موجب افزایش سرعت ساخت پروژه می شوند، بنابراین نقش تاثیرگذاری در کاهش هزینه های پروژه دارند. در صورتی که قطعات پیش ساخته بتنی در کارخانه های معتبر ساخته شوند باید برای ساخت آن ها الزامات و استانداردهای مربوطه در نظر گرفته شود. همچنین برای تولید آنها باید از مصالح مرغوب استفاده شود تا دارای کیفیت دوام و مقاومت بالایی باشند.

مزایای قطعات پیش ساخته بتنی

علاوه بر کاهش هزینه ها، قطعات بتنی پیش ساخته دارای مزایای دیگری نیز هستند. این قطعات در فصول سرد و در شرایطی که امکان بتن ریزی در کارگاه وجود نداشته باشد، موجب سهولت انجام کار می شوند. یکی دیگر از موارد مهم در رابطه با این قطعات ابعاد و اندازه های مختلف آنها است. بنابراین می توان از آنها به صورت زیر در ساختمان سازی استفاده کرد:

در ساختمان هایی که کلیه قطعات آن پیش ساخته بوده و در کارگاه تولید می شود.

مطالب مرتبط:  پایداری در ساخت و ساز بتنی

برای ساختمان هایی که فقط بخشی از آن مثل سقف ستون تیر پیش ساخته باشد.

قطعات پیش ساخته بتنی که در کارخانه ها در تعداد بالا و شرایط مشابه تولید می‌ شوند، دارای یکپارچگی بالایی هستند. در نتیجه این قطعات موجب زیبایی ظاهر نهایی پروژه خواهند شد.‌

قطعات بتنی

نحوه ساخت قطعات بتنی

سازه های بتنی که دارای انواع مختلفی هستند از اساس تولید یکسانی برخوردارند. مواد اولیه با نسبت های از پیش تعیین شده برای ساخت این سازه ها در نظر گرفته می شود. این مواد با هم ترکیب شده و در قالب های مخصوص ریخته می شوند. در این ترکیب سیمان به عنوان چسب عمل می کند و دیگر اجزا را در کنار هم نگه می دارد. بعد از گذشت زمان که سیمان کاملاً خشک شد و با رسیدن به سختی و استحکام مورد نیاز از قالب‌ ها جدا شده و برای استفاده به محل مورد نظر برده می شود.

انواع قطعات بتنی پیش ساخته

از جمله انواع قطعات بتنی پیش ساخته می توان موارد زیر را نام برد:

  • باکس پیش ساخته بتنی
  • دیوار پیش ساخته بتنی
  • سقف دابل تی پیش ساخته بتنی
  • اتاقک بتنی پیش ساخته
  • دال پیش ساخته بتنی
  • تیر پل پیش ساخته بتنی
  • کانال آب رو پیش ساخته بتنی
  • نیوجرسی پیش ساخته بتنی

منبع : https://sadeghimachinery.com

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *