مقالات

بلوک سبک یا بلوک سیمانی؟ کدام بهتر است؟

بلوک سبک یا بلوک سیمانی؟ کدام بهتر است؟

بلوک سبک یا بلوک سیمانی؟ کدام بهتر است؟ شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که بلوک سبک چه تفاوتی با بلوک سیمانی دارد. باید گفت که عناصر اصلی به کار رفته در ساخت این دو بلوک یکسان می باشد اما از نظر خواص، تفاوت های زیادی با هم دارند. در ادامه بیشتر درباره ی بلوک سبک و بلوک سیمانی و تفاوت آنها صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

بلوک سبک چیست؟

بلوک سبک ، یک نوع بلوک است که با استفاده از مواد بتنی و سیمان ساخته می شود. علاوه بر این در ساختمان آن از مواد سبک کننده ای مانند پوکه معدنی و صنعتی استفاده می کنند. به همین علت وزن کمی دارند و با نام بلوک سبک شناخته می شوند. این بلوک ها را در اندازه های استاندارد متفاوت و به صورت توپر و توخالی تولید می کنند. سطح همه ی آنها مانند آینه کاملا صاف می باشد.

ویژگی های بلوک سبک

ویژگی بارز بلوک سبک، وزن کم و کیفیت بالای آن است. کیفیت بالای آنها باعث شده است تا عمر مفید طولانی داشته باشند. به همین علت مصارف زیادی دارد. وزن یک بلوک سبک پوکه ای، حدودا نصف یک بلوک سیمانی هم اندازه خود می باشد. این بلوک ها مقاومت بالایی دارند و به دلیل ویژگی های خاص خود باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه های انجام کار می شوند. بالا بردن ایمنی کار، دفع خطرات و محافظت از منابع هم جزء ویژگی های بلوک سبک به شمار می روند. بلوک های سبک، از نظر استحکام کششی بسیار قدرتمند هستند و می توانند فشار زیادی را تحمل کنند.

مطالب مرتبط:  بتن سبک و کاربرد آن

کاربردهای بلوک سبک

قدرت و مقاومت بالای این نوع بلوک موجب شده است تا به عنوان عایق صوتی، حرارتی و … برای ایمن سازی ساختمان ها به کار روند. علاوه بر این، در برابر آتش و شرایط آب و هوایی هم مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. به همین علت در ساخت فونداسیون ها، کف، سقف، دیوارها، سازه های تجاری و سیلوها هم مورد استفاده قرار می گیرند.

بلوک سبک یا بلوک سیمانی? کدام بهتر است?

بلوک سیمانی چیست؟

معمولا بلوک های سیمانی را با استفاده از ماسه و سنگریزه می سازند. این نوع بلوک، اشکال مختلفی دارد و به صورت های توخالی و توپر ساخته می شود. بلوک های سیمانی معمولی به علت وزن سنگینی که دارند با نام بلوک سنگین هم شناخته می شوند.

ویژگی های بلوک سیمانی

بلوک های سیمانی معمولی وزن زیادی دارند و شکننده هستند. به همین علت نمی توان آنها را به مسافت های طولانی ارسال کرد. بلوک های سیمانی یا بلوک های ماسه به اشکال مختلفی تولید می شوند. ابعاد، چگالی و درجه ی هر بلوک سیمانی بر روی وزن آن تاثیر می گذارد. در مورد بلوک هایی که چگالی یکسانی دارند، هر چقدر بلوک بزرگتر باشد وزن بیشتری خواهد داشت.

کاربردهای بلوک سیمانی

قبلا از این نوع بلوک استفاده های زیادی می شد اما امروزه بیشتر در دیوارهای باربر و سازه هایی مانند دیوار باغ به کار می برند که به عایق کاری و هزینه زیاد نیاز ندارند. البته در پروژه های کوچک، ساخت شومینه یا گودال، محوطه سازی، دیوارهای حائل و غیر باربر هم از این نوع بلوک استفاده می شود.

مطالب مرتبط:  نحوه ساخت سیمان | فرایند تولید سیمان در 6 مرحله

بلوک سبک چه تفاوتی با بلوک سیمانی (معمولی) دارد؟

همان طور که قبلا اشاره کردیم، عناصر اصلی به کار رفته در ساخت بلوک سبک و بلوک سیمانی معمولی یکسان است. اما در ترکیب بلوک های سبک، یک ماده ی اضافی وجود دارد که باعث تفاوت آنها شده است. برای اینکه بدانید بلوک سبک برای پروژه ی شما بهتر است یا بلوک سیمانی، بهتر است ویژگی های آنها را در نظر بگیرید. مقایسه این دو نوع بلوک به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

– وزن :

بلوک های سبک وزن کمی دارند، در حالی که بلوک های سیمانی سنگین هستند.

– مواد اولیه :

در ترکیب بلوک های سبک از پوکه های معدنی استفاده می شود. اما بلوک های سیمانی با استفاده از ماسه تولید می شوند.

– استحکام :

بلوک های سبک نسبت به بلوک های سیمانی، استحکام بیشتری دارند.

بلوک سبک یا بلوک سیمانی؟ کدام بهتر است؟

– کاربرد :

بلوک های سبک را در همه جا (مانند پروژه های ساختمانی و عمرانی) می توان استفاده کرد. در حالی که بلوک های سیمانی برای ساخت دیوار باغ ها و در مساحت های وسیع مورد استفاده قرار می گیرند.

– هزینه :

تعمیر و نگهداری بلوک های سبک، هزینه ی کمی دارد. اما هزینه نگهداری از بلوک های سیمانی بالا است.

– حمل و نقل :

وزن کم و ساختار مقاوم بلوک های سبک باعث شده است تا بتوان آنها را در مسافت های طولانی حمل کرد. در مورد بلوک های سیمانی معمولی به علت ساختار شکننده و وزن سنگین آنها چنین امکانی وجود ندارد.

– قیمت :

ویژگی های منحصر به فرد بلوک سبک موجب شده است تا نسبت به بلوک های سیمانی معمولی قیمت بیشتری داشته باشد.

مطالب مرتبط:  مراقبت و نگهداری بلوک بتنی در ساخت و ساز

– ابعاد :

بلوک های سبک را در ابعاد مختلف تولید می کنند اما بلوک های سیمانی معمولی به دلیل مقاومت کم در اندازه های کوچک ساخته نمی شوند.

– خاصیت ضد آب :

ساختار بلوک های سبک ضد آب است در حالی که خاصیت ضد آبی بلوک های سیمانی معمولی کمتر از بلوک های سبک می باشد.

– روش تولید :

بلوک های سبک را با استفاده از دستگاه های اتوماتیک و بلوک های سیمانی معمولی را با دستگاه دستی یا کادونا می سازند.

– عایق :

بلوک های سبک به عنوان عایق خوبی برای صدا و حرارت شناخته می شوند اما بلوک های سیمانی معمولی عایق صدا و حرارت نیستند.

– شکل :

بلوک سبک، سطحی صاف و مقاومت بالایی دارد و بلوک سیمانی معمولی شکننده و سطح آن دون دون است.

سخن پایانی …

بلوک سبک در صنعت ساخت و ساز از اهمیت بالایی برخوردار است و به علت ویژگی های خاصی که دارد، گزینه ی مناسبی برای مناطق زلزله خیز به شمار می رود. با استفاده از این ماده می توان به طرز چشمگیری وزن سازه را کاهش داد بدون اینکه مقاومت آن کاهش یابد. در این مقاله درباره ی بلوک سبک و بلوک سیمانی معمولی و تفاوت آنها صحبت کردیم. در صورت نیاز به خرید بلوک، ابتدا ویژگی های بلوک را در نظر بگیرید و بلوک مناسب را با توجه به نیاز خود خریداری کنید. این بلوک ها توسط دستگاه بلوک زنی ساخته می شوند و در پروژه های ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *