مقالات

دستگاه بلوک زن برقی چیست؟

دستگاه بلوک زن برقی چیست؟

دستگاه بلوک زن برقی چیست؟ دستگاه بلوک زن برقی یکی از انواع دستگاه بلوک زن است که برای تولید بلوک های سیمانی از نیروی الکتریکی استفاده می کند. این دستگاه، عملیات ساخت بلوک را به صورت دستی یا اتوماتیک انجام می دهد. نحوه ی حرکت دستگاه و مقدار تراکم قالب در بلوک زن برقی به کمک نیروی الکتریکی کنترل می شود. تعداد بلوک تولیدی دستگاه به ظرفیت آن بستگی دارد. این نوع بلوک زن کاربرد زیادی در ساخت بلوک های سقفی دارد. به همین علت این دستگاه را با نام دستگاه بلوک زن سقفی هم می شناسند.

انواع دستگاه بلوک زن برقی

دستگاه بلوک زن برقی را از نظر تعداد موتور و یا تعداد قالب دسته بندی می کنند.

انواع دستگاه بلوک زن برقی بر اساس تعداد موتور

در این نوع دسته بندی، بلوک زن برقی را به دو نوع تک موتوره و دو موتوره تقسیم بندی می کنند.

1- دستگاه بلوک زن برقی تک موتوره :

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است در ساختار آن یک موتور وجود دارد. با استفاده از این نوع بلوک زن، می توان بلوک های سقفی یا دیواری را تولید کرد. الکتروموتور به کار رفته در ساختار بلوک زن تک موتوره با توان 2 اسب بخار مسئول ویبره قالب می باشد. این دستگاه با قابلیت استفاده از برق تک فاز یا سه فاز ارائه می شود. به کمک دستگاه بلوک زن برقی تک موتوره می توان در یک شیفت کاری 8 ساعته 1500-1000 بلوک تولید کرد.

2- دستگاه بلوک زن برقی دو موتوره :

این دستگاه برای تولید انواع بلوک دیواری و سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه از الکتروموتور تک فاز یا سه فاز استفاده می شود. یکی از الکتروموتورهای این دستگاه دارای توان 2 اسب بخار است. این الکتروموتور وظیفه دارد تا نیروی لازم برای حرکت دستگاه را تامین کند. الکتروموتور دیگری با توان 2.5 اسب بخار هم وجود دارد که مسئول ویبره دستگاه است.

مطالب مرتبط:  نکاتی برای بتن‌ ریزی در هوای سرد

انواع دستگاه بلوک زن برقی بر اساس تعداد قالب

انواع بلوک زن برقی به صورت 4 قالبه، بلوک زن برقی 5 قالبه و بلوک زن برقی 6 قالبه تولید می شوند.

نحوه ی ساخت بلوک با استفاده از دستگاه بلوک زن برقی

برای ساخت بلوک در این دستگاه ابتدا باید سیمان، ماسه، آب و پوکه را کاملا با هم مخلوط کنید. سپس ملات به دست آمده را درون سینی دستگاه بلوک زن برقی بریزید. در ادامه، مواد را به درون قالب هدایت نمایید. یک شن کش در این مورد می تواند به شما کمک کند. بعد از اینکه قالب ها پر شدند، ویبره دستگاه را روشن کنید. این کار باعث می شود تا مواد به خوبی متراکم شوند. اگر نیاز بود می توانید دوباره قالب را پر کنید. حالا نوبت به کشیدن سنبه دستگاه می رسد. با این کار می توانید مواد را متراکم کنید. در نهایت، قالب را بالا بیاورید. نکته ی مهم این است که در این موقع نباید سنبه بالا برود و ویبره هم نباید خاموش شود.

دستگاه بلوک زن برقی چیست؟

کاربردهای دستگاه بلوک زن برقی

از دستگاه بلوک زن برقی برای ساخت بلوک های دیواری و سقفی استفاده می شود.

دستگاه بلوک زن برقی چه مزایایی دارد؟

دستگاه بلوک زن برقی در ابعاد و قالب های متنوع ارائه می شود. تولید بلوک با استفاده از این دستگاه راحت تر از دستگاه بلوک زن دستی است. طراحی بدنه دستگاه بلوک زن برقی به گونه ای است که در مقابل شرایط کارگاهی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. برای راه اندازی این دستگاه می توان از تابلو برق تک فاز یا سه فاز استفاده کرد. چرخ های موجود در ساختار دستگاه باعث می شوند تا جا به جایی آن به سادگی امکان پذیر باشد. بلوک زن برقی در دو نوع تک موتوره و دو موتوره ارائه می شود. برای اینکه عملیات ویبره به خوبی انجام شود، از الکتروموتورهای قدرتمند استفاده شده است. رنگ پودری دستگاه مانع از پوسیدگی آن می گردد.

مطالب مرتبط:  اجزای دستگاه بلوک زنی

قیمت دستگاه بلوک زن برقی

قیمت دستگاه بلوک زن برقی تحت تاثیر عواملی مانند تعداد موتور، تعداد قالب، حجم بلوک تولیدی و … می باشد. قیمت بلوک زن برقی دو موتوره به دلیل استفاده از دو الکتروموتور، بیشتر از مدل تک موتوره است. هر چقدر تعداد قالب ها بیشتر باشد، تعداد بلوک بیشتری هم می توان تولید کرد. این امر بر روی قیمت بلوک زن برقی تاثیر می گذارد. یکی دیگر از عواملی که بر روی قیمت این نوع بلوک زن موثر است، ظرفیت دستگاه یا حجم بلوک تولیدی می باشد. افزایش ظرفیت دستگاه موجب بالا رفتن قیمت دستگاه می گردد.

در هنگام استفاده از بلوک زن برقی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

زمان انتخاب و خرید دستگاه بلوک زن برقی به ظرفیت دستگاه توجه کنید. هنگام استفاده از دستگاه، باید آن را روی سطحی صاف قرار دهید. بعد از پایان شیفت کاری، حتما دستگاه بلوک زن را تمیز کنید. در غیر این صورت، عملکرد دستگاه افت پیدا می کند. هرگز عملیات جوشکاری، خمکاری و فرزکاری را بر روی دستگاه بلوک زن انجام ندهید. برای اینکه بلوک زن برقی عملکرد خوبی داشته باشد، قسمت ریل و سنبه دستگاه را به صورت منظم روغن کاری کنید. هنگامی که قالب ها خالی هستند، از سنبه زنی پرهیز نمایید تا دستگاه صدمه نبیند. برای بهبود عملکرد بلوک زن برقی گیربکس دار، به صورت مرتب آن را روغن کاری کنید. جهت تامین برق دستگاه بلوک زن برقی از کابل برق استفاده نمایید. الکتروموتور دستگاه را در محیط مرطوب قرار ندهید. در طول عملیات سمبه زنی، فشار زیادی به اهرم وارد نکنید.

مطالب مرتبط:  دستگاه بلوک زنی بی صدا

سخن پایانی

در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه بلوک زن در بازار به فروش می رسند. این دستگاه ها شامل بلوک زن دستی، بلوک زن برقی، نیمه اتوماتیک و دستگاه بلوک زنی اتوماتیک می شوند. دستگاه بلوک زن برقی در انواع تک موتوره و دو موتوره وجود دارد. این دستگاه ها از نظر تعداد موتور و تعداد قالب با هم متفاوت هستند. تعداد بلوک هایی که می توان با استفاده از بلوک زن برقی ساخت بیشتر از تعداد بلوک هایی است که با بلوک زن دستی تولید می کنند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *