مقالات

با انواع دستگاه جدول زن بیشتر آشنا شوید.

جدول زن

با انواع دستگاه جدول زن بیشتر آشنا شوید.امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه های مختلفی در حوزه ساخت و ساز روی کار آمده اند که روند این کار را بسیار راحت تر می کنند. یکی از آن ها، دستگاه جدول زن است که به صورت دستی یا اتومات ساخته شده و انواع جدول های بتنی را تولید می کند. دستگاه جدول زن قابلیت تولید انواع جدول های بتنی با تعویض قالب را دارد. طراحی این دستگاه ساده و محکم می باشد و از کارآیی بالایی در تولید و عرضه انواع جدول های بتنی با راندمان بالا برخوردار است. این دستگاه در کارگاه های تولید بلوک و جدول های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه های جدول زن در انواع مختلفی تولید می شوند که در ادامه به آن ها می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با انواع دستگاه جدول زن با ما همراه باشید.

دستگاه جدول زن چیست؟

دستگاه جدول زن یک دستگاه سیار با سیستم هیدرولیک است که بدنه آن از فلز بسیار مستحکم ساخته شده و سرعت، دقت و ظرفیت بالایی در تولید جدول بتنی دارد. استفاده از این دستگاه باعث بهبود کیفیت ساخت، تولید جدول در تیراژ بالا در یک شیفت کاری، کاهش نیروی کار و هزینه های تولید می شود‌. دستگاه جدول زن قابلیت تولید جدول های بتنی با حداکثر ارتفاع ۵۰ سانتی متر را دارد و در انواع ۳ قالبه، ۵ قالبه، ۶ و ۸ قالبه تولید می گردد. ظرفیت تولید دستگاه جدول زن با توجه به نوع قالب آن بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ جدول است. این دستگاه دارای سیستم ایمنی کنترل فاز و سیستم حرکتی ۳۶۰ درجه به طور اتوماتیک می باشد. فشردگی بتن در دستگاه جدول زن توسط ویبره و پرس دوطرفه است.

با انواع دستگاه جدول زن بیشتر آشنا شوید.

اجزای دستگاه جدول زن

این دستگاه سیار اجزای مختلف و متنوعی دارد. جک هیدرولیکی، سنبه و اهرم آن، تابلو برق، سینی دستگاه، چرخ، الکتروموتور جهت ویبره قالب و حرکت از اجزای دستگاه جدول زن هستند.

انواع دستگاه جدول زن از لحاظ حرکتی

دستگاه جدول زن از لحاظ حرکتی در دو دسته ثابت (دستگاه جدول زن درجا) و متحرک وجود دارد. دستگاه جدول زن ثابت با ظرفیت پرس ۲۰ الی ۳۰ تن عملیات تولید جدول های بتنی را به صورت ثابت انجام می دهد و هیچ موتور و چرخی جهت جابجایی آن وجود ندارد. دستگاه جدول زن متحرک قابلیت حمل و جابه جایی به وسیله چرخ و یک الکتروموتور را داشته و دارای ظرفیت پرس 8 تا 10 تن است.

مطالب مرتبط:  خواص بتن

با انواع دستگاه جدول زن بیشتر آشنا شوید.

انواع دستگاه جدول زن عبارتند از:

1. دستگاه جدول زن دستی یا برقی:

در این نوع دستگاه فرآیند ساخت جدول کاملا به صورت دستی است. در دستگاه جدول زن دستی جهت ساخت و تولید جدول های بتنی از دینام الکتریکی با قدرت ۲ اسب بخار و فقط یک موتور جهت ویبره قالب استفاده می گردد. ویبره قالب فرآیند فشردگی مصالح در قالب را انجام می دهد. این کار باعث پر شدن فضای خالی بین مصالح در قالب و تراکم بیشتر جدول می شود. این دستگاه در انواع ۳ قالبه وجود دارد و دارای قابلیت تولید ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ عدد جدول در یک شیف کاری ۸ ساعته می باشد. سرعت تولید جدول در دستگاه جدول زن دستی نسبت به نوع اتوماتیک بسبار کمتر است. زیرا پرس ها به صورت دستی انجام می شوند و تعداد قالب ها کم می باشد. اما این دستگاه قیمت مناسب و مقرون به صرفه ای دارد.

2. دستگاه جدول زن نیمه اتوماتیک یا هیدرولیک:

این نوع دستگاه از پرس هیدرولیکی و یک موتور جهت ویبره قالب استفاده می کند. الکتروموتور ۵.۵ اسب بخار برای سیستم هیدرولیک، الکتروموتور ۲ اسب بخار برای حرکت دستگاه و دو عدد الکتروموتور ۲ اسب بخار جهت ویبراسیون استفاده می شود. همچنین ویبره دو طرفه و تابلو برق ایمنی جهت کنترل فاز در انواع ۶ و ۷ قالبه دارد که بسته به نوع قالب آن ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰ عدد جدول بتنی را در یک شیفت کاری تولید می کند. دستگاه جدول زن هیدرولیک در دو نوع ثابت و متحرک به بازار عرضه می شود. این محصول ساخت جدول را به صورت دقیق تر و در تیراژ بالاتری انجام می دهد.

3. دستگاه جدول زن اتوماتیک یا پرسی (دستگاه جدول زن تخمگذار):

استفاده از این دستگاه جهت تولید انواع جدول های بتنی به اپراتور مجزا نیاز ندارد و تمامی مراحل ساخت کاملا اتوماتیک است که فقط به یک اپراتور جهت کنترل دستگاه نیاز دارد. تعداد جدول های ساخته شده در دستگاه جدول زن تخم گذار بسیار بیشتر از مدل های دیگر است. این دستگاه به صورت ۶ و ۸ قالبه با قابلیت تولید ۴۰۰۰ الی ۵۵۰۰ عدد جدول در یک شیفت کاری به بازار عرضه می شود‌. دستگاه جدول زن پرسی در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد که در نوع متحرک آن از چندین موتور جهت پرس، ویبره و حرکت استفاده می شود. دستگاه جدول زن اتوماتیک قیمت بیشتر نسبت به نوع نیمه اتوماتیک و سرعت بالاتری نسبت به نوع دستی دارد.

مطالب مرتبط:  انواع بتن کدامند؟

کاربرد دستگاه جدول زن

از دستگاه جدول زن برای تولید جدول مورد نیاز جهت محوطه سازی و مرزبندی بین دو محیط مجزا استفاده می شود. همچنین برای تولید جدول مورد نیاز جهت زیباسازی فضای شهری کاربرد دارد. تولید جدول های مورد نظر برای ایجاد آبراه، تجمیع و عبور آب حاصل از بارندگی به کمک دستگاه جدول زن نیز امکان پذیر است.

با انواع دستگاه جدول زن بیشتر آشنا شوید.

مزایای دستگاه جدول زن

استفاده از دستگاه جدول زن مزایای زیادی به همراه دارد. با این دستگاه می توان انواع جدول های خیابانی مانند معمولی، آبرو و کانیو را تولید نمود. دستگاه جدول زن ظرفیت تولید جدول بتنی از ۱۴۰۰ الی ۲۰۰۰ عدد در یک شیفت کاری را دارد. تولید جدول ها به صورت ویبره و پرسی و به صورت دقیق و با سرعت بالا انجام می شود. از مزایای دیگر آن ثابت و یا متحرک بودن دستگاه است که می تواند ۳۶۰ درجه به صورت اتوماتیک بچرخد. دستگاه جدول زن از سیستم حرکتی و سنبه به صورت هیدرولیک استفاده می کند و دارای تابلو برق حفاظتی جهت کنترل فاز و عدم آسیب به الکتروموتور می باشد. این دستگاه دارای سیستم ویبره افقی جهت سهولت تنظیم سرعت ویبره برای اپراتور است و از جک های قالب و چکش به صورت متمرکز استفاده می نماید. در طراحی بدنه دستگاه جدول زن از ورق گالوانیزه با برش CNC استفاده شده است. تعویض قالب آن آسان بوده و دارای قابلیت نصب انواع قالب می باشد.

نحوه تولید جدول با استفاده از دستگاه جدول زن

در ابتدا باید ملات تهیه شده را بر روی سینی دستگاه بارگیری کنید. برای این کار می توانید از یک فرغون کمک بگیرید. در ادامه، با استفاده از یک شن کش، مصالح را به درون قالب ها هدایت نمایید. اکنون باید ویبره دستگاه را روشن کنید تا مصالح درون قالب، کاملا متراکم شوند. بعد از اینکه قالب ها پر شدند، نوبت به مرحله پرس یا سنبه زنی می رسد. عملیات پرس را 5-4 بار تکرار کنید. سپس اهرم هیدرولیکی دستگاه را بالا آورده و جدول ها را از قالب خارج نمایید. برای اینکه جداول بتنی کاملا خشک شوند آنها را به یک مکان مناسب انتقال دهید. پس از خشک شدن جدول ها، می توانید آنها را بسته بندی کنید.

مطالب مرتبط:  ویبراتور بتن چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

نحوه انتخاب دستگاه جدول زن مناسب

جهت کنترل هزینه های پروژه ی خود باید یک دستگاه جدول زن مناسب انتخاب کنید. برای این منظور به ابعاد قالب دستگاه، طراحی بدنه و ضخامت ورق ها، نوع سیستم هیدرولیک، قدرت الکتروموتور و تعداد جداول موردنیاز توجه نمایید.

نکات استفاده از دستگاه جدول زن

در هنگام استفاده از دستگاه جدول زن باید دقت داشته باشید که فشار زیادی به سمبه دستگاه وارد نکنید. دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر قالب دستگاه خالی است و مصالحی در آن وجود ندارد، ویبره دستگاه را روشن نکنید. از تولید جدول بتنی در زیر نور خورشید و دمای کمتر از 4 درجه سانتی گراد خودداری نمایید. قبل از آغاز کار، بهتر است تا قالب دستگاه را با گریس صنعتی چرب کنید. جدول های بتنی ساخته شده را در معرض نور مستقیم خورشید و باران قرار ندهید.

نکات مربوط به تعمیر و نگهداری از دستگاه جدول زن

– بهتر است هر 6 ماه یکبار، روغن هیدرولیک دستگاه را تعویض نمایید. بهتر است به صورت منظم وضعیت روغن را چک کنید.
– تمیز کردن قالب ها و بدنه دستگاه اهمیت زیادی دارد. بنابراین پس از اتمام کار، عملیات تمیزکاری را با دقت انجام دهید.
– اگر دستگاه جدول زن را در انبار نگهداری می کنید، مراقب باشید تا الکتروموتور در معرض رطوبت قرار نگیرد. برای این منظور روی دستگاه را با نایلون بپوشانید.
– به سرویس دوره ای دستگاه توجه داشته باشید. با انجام منظم این سرویس ها می توانید عمر دستگاه جدول زن را افزایش دهید.
– پس از اینکه با استفاده از قالب دستگاه یک میلیون جدول بتنی تولید کردید، آن را با قالب های نو جایگزین کنید. چون قالب ها بعد از مدتی کیفیت خود را از دست می دهند.
– برای اینکه الکتروموتور دستگاه در اثر نوسانات برق آسیب نبیند، از تابلو برق مناسب استفاده کنید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *