مقالات

برق مصرفی دستگاه های بلوک زن

برق مصرفی دستگاه های بلوک زنی

برق مصرفی دستگاه های بلوک زن چقدر است؟ باید توجه داشت که دستگاه های بلوک زن، انواع مختلفی دارند که در آنها از هر دو نوع سیستم برق تک فاز و سه فاز استفاده می شود. برق سه فاز بیشتر برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سیستم، از نظر اقتصادی و عملکردی مزایای زیادی دارد. سیستم برق سه فاز می تواند توان ثابتی برای مصرف کننده فراهم کند. به طور کلی، سیستم برق تکفاز و سه فاز از نظر دامنه با هم تفاوت دارند. توان برق تک فاز قابت نیست ولی توان برق 3 فاز ثابت است.

برق مصرفی دستگاه های بلوک زن

دستگاه بلوک زنی چیست؟

به دستگاه هایی که برای ساخت انواع بلوک ساختمانی به کار می روند، دستگاه بلوک زنی می گویند. از انواع دستگاه های بلوک زن می توان دستگاه بلوک زنی دستی (تخم گذار)، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک را نام برد.

انواع دستگاه بلوک زنی

در یک نوع تقسیم بندی، دستگاه های بلوک زنی را به 3 دسته ی دستگاه های بلوک زنی دستی (تخم گذار)، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک دسته بندی می کنند.

– دستگاه بلوک زن دستی (تخم گذار) :

ساده ترین نوع دستگاه بلوک زنی است که به علت شباهتی که با خزندگان دارد به نام دستگاه بلوک زن تخم گذار شناخته می شود. تعداد بلوک هایی که این دستگاه تولید می کند، متفاوت است و با توجه به نوع قالب ( 2 تایی، 3 تایی و 4 تایی) مشخص می شود.

– دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک :

این دستگاه هم مانند دستگاه بلوک زن دستی کار می کند اما بلوک هایی که تولید می کند، ابعاد دقیق تری دارند. علاوه بر این، سرعت و دقت این دستگاه در تولید بلوک، بیشتر از نوع دستی است. برای تولید بلوک در این دستگاه از قالب های 4، 5 و 6 تایی استفاده می کنند.

– دستگاه بلوک زنی اتوماتیک :

نام دیگر این دستگاه، بلوک زن ثابت است. در این دستگاه از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند. تمام مراحل عملیات به صورت خودکار انجام می شود. اپراتور فقط مسئول نظارت بر عملکرد صحیح دستگاه است و فقط به بررسی مشکلات احتمالی دستگاه می پردازد.

مقدار برق مصرفی در دستگاه بلوک زن

مقدار برقی که در این دستگاه ها مصرف می شود حدود 220-380 ولت می باشد. برقی که در دستگاه های بلوک زنی نیمه اتوماتیک و اتوماتیک استفاده می شود از نوع برق سه فاز 10 آمپری است. هر چقدر ظرفیت دستگاه بیشتر باشد به برق قدرتمندتری نیاز دارد. در چنین شرایطی از برق سه فاز 25 آمپری با توان 380 ولت استفاده می کنند. معمولا دستگاه های بلوک زن دستی نیازی به برق ندارند و برای متراکم کردن مواد در قالب ها از سمبه استفاده می شود.
بنابراین میزان برقی که در دستگاه های بلوک زنی مصرف می شود، یکسان نیست و عوامل مختلفی مانند نوع دستگاه، تنوع تولید، مقدار فعالیت و تولید روزانه بر روی آن تاثیر می گذارند. اگر بخواهید عملیات بلوک زنی را در یک فضای کوچک انجام دهید، برق تک فاز جوابگو است. اما در بلوک زن های اتوماتیک به برق قوی تری نیاز است. در ساختار این نوع بلوک زن، تابلوهای برق وجود دارند که به وسیله ی آنها دستگاه راه اندازی می شود. البته این تنها ویژگی دستگاه بلوک زن اتوماتیک نیست. مقاومت شاسی این دستگاه ها بالا است و از سیستم پرس ( به شکل های سیستم پرسی و چکشی) بهره می برند.

برق مصرفی دستگاه های بلوک زن

مقدار برق مصرفی دستگاه بلوک زن چگونه محاسبه می شود؟

در ابتدا یک بازه ی زمانی 40-30 ثانیه را در نظر می گیرند و در این بازه 4 بلوک در یک نوبت می سازند. بر اساس مدل دستگاه بلوک زنی و میزان توان الکتروموتور آن می توانند قیمت 30 ثانیه را محاسبه کنند. در ادامه، عدد به دست آمده را بر تعداد بلوک های تولید شده تقسیم می کنند. به این ترتیب میزان برق مصرف شده برای ساخت یک بلوک به دست می آید. باید به این نکته توجه داشت که قیمت هر کیلو وات برق برای ساعت های مختلف روز یکسان نیست. معمولا در هنگام محاسبه، قیمت برق صنعتی در نظر گرفته می شود.

سخن پایانی…

دستگاه بلوک زنی نقش مهمی در صنعت ساخت و ساز ایفا می کند. در مدل های نیمه اتوماتیک و اتوماتیک که با استفاده از برق کار می کنند، سرعت و بازده کار افزایش می یابد. همان طور که گفتیم در این دستگاه ها از دو نوع برق تک فاز و سه فاز استفاده می شود. میزان برقی که در مدل های مختلف بلوک زن مصرف می شود با هم متفاوت هستند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + شش =