مقالات

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟ آیا شما پاسخ این سوال را می دانید؟ بلوک سیمانی طرح دار یکی از انواع مختلف بلوک های ساختمانی است که در صنعت ساخت و ساز از آن استفاده می شود. فرقی نمی کند که شما در حال بازسازی خانه ی خود باشید یا اینکه یک پروژه ساختمانی و عمرانی را آغاز کرده باشید. در هر صورت به بلوک های سبک نیاز دارید. اما بلوک سبک چیست؟ بلوک های سبک جزء ضروری ترین مصالح ساختمانی هستند که در ساختار آنها از پوکه های معدنی و صنعتی سبک کننده استفاده می شود. این بلوک ها که در مدل ها و طرح های متنوعی ساخته می شوند از نظر قیمت مقرون به صرفه می باشند. بلوک های سیمانی ساده و طرحدار (نمادار) کاربردهای زیادی دارند. افرادی که به ظاهر سازه اهمیت می دهند، برای دیوارکشی محوطه ویلا، باغ یا آپارتمان خود از بلوک سیمانی طرح دار استفاده می کنند.

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

بلوک سیمانی طرح دار یا همان بلوک سیمانی نمادار، یک نوع از مصالح پیش ساخته است که از مخلوط پوکه های معدنی و صنعتی به وجود می آید. در یک طرف یا دو طرف بلوک، طرح خاصی ایجاد می شود. برای طرحدار کردن بلوک ها، از قالب های مختلفی استفاده می کنند. کارفرما می تواند طرح بلوک را انتخاب کند. وجود طرح باعث می شود تا ظاهر بلوک های ساختمانی از حالت یکنواختی و صافی خارج شود.

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

کاربردهای بلوک های سیمانی طرح دار

بلوک های سیمانی طرح دار به دلیل ظاهر زیبا و متفاوتی که دارند برای دیوارهای ویلا، محوطه سازی، حصارکشی، جداسازی تیغه های داخلی، راهروهای ساختمان ها، پل بندی، تزئین و طراحی شومینه، آشپزخانه های مدرن و … مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع، از بلوک های سیمانی طرحدار در مکان هایی استفاده می شود که کارفرما تمایل دارد با صرف هزینه و زمان کم، یک ظاهر مطلوب ایجاد نماید. استفاده از بلوک های ساختمانی طرح دار برای مکان هایی مانند پاسیوها، بیمارستان ها و استادیوم ها موجب زیبایی بیشتر آنها می شود.

برای خرید دستگاه بلوک زن ، خرید دستگاه جدول زن و خرید میکسر سیمان کافیست به صادقی ماشین مراجعه نمایید.

انواع بلوک های سیمانی طرح دار با توجه به مواد تشکیل دهنده

بلوک های سیمانی طرح دار (نمادار) در مدل های متنوعی تولید می شوند. این بلوک ها از نظر جنس، ابعاد، قیمت و …. با هم تفاوت دارند. بلوک های سیمانی طرح دار از نظر مواد تشکیل دهنده به بلوک های طرح دار گچی، سیمانی، سبک، لیکا، سفالی و بتنی دسته بندی می شوند.

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

بلوک طرح دار سبک :

این نوع از بلوک نمادار به عنوان مرغوب ترین و کاربردی ترین نوع بلوک طرحدار شناخته می شود. برای تولید آن، پوکه معدنی را با آب و سیمان ترکیب و پِرِس می کنند. ممکن است در ترکیب این نوع بلوک، از افزودنی های جدید سبک کننده بتن مانند آلومینیوم یا دانه لیکا هم استفاده شده باشد. این بلوک ها انسجام خوبی دارند و در شکل های متنوعی ارائه می شوند.

بلوک طرح دار سیمانی :

این بلوک ها سطحی ناصاف دارند. طرح های مختلفی می توان بر روی آنها ایجاد کرد. بسته به نوع قالبی که مورد استفاده قرار می گیرد، سطح بلوک سیمانی می تواند به صورت یک روکش صاف یا طرحدار ایجاد شود. این بلوک ها را به دو روش تهیه می کنند. در ساده ترین روش، بدنه قالب به صورت طرح دار است و بلوک موردنظر را با استفاده از این قالب می سازند. در روش دوم، بعد از اینکه بلوک آماده شد طراحی بر روی آن انجام می شود. این کار به وسیله ی دست یا دستگاه صورت می گیرد. در این روش، بدنه بلوک را می تراشند یا اینکه یک روکش نمایی اضافه بر روی آن می چسبانند. در این حالت، مشتری می تواند طرح دلخواه خود را اجرایی کند.

بلوک طرح دار بتنی :

بلوک های سیمانی نمادار پیش ساخته هستند که با استفاده از بتن سبک و سنگین تولید می شوند. معمولا در دو سمت این بلوک ها، نما وجود دارد. البته بلوک های طرحدار بتنی سبک، سطحی صاف و صیقلی و نمای زیباتری دارند.

استفاده از بلوک سیمانی طرح دار چه مزایایی دارد؟

بلوک های سیمانی طرح دار علاوه بر ایجاد نمای زیبا و جذاب برای سازه، مزایای دیگری هم دارند. وزن سبک این بلوک ها باعث می شود تا جابه جایی آنها راحت باشد. این بلوک ها جزء مصالح پیش ساخته هستند به همین علت استفاده از آنها سرعت ساخت و ساز را افزایش می دهد. بلوک های سیمانی طرحدار در برابر زلزله، آتش سوزی و سایر حوادث طبیعی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند. از دیگر مزایای بلوک های سبک می توان به مقاومت بالای آنها در برابر نفوذ هوای سرد و گرم، کاهش مصرف انرژی و عایق صوتی اشاره کرد.

بلوک سیمانی طرح دار چیست؟

تفاوت بلوک سیمانی طرح دار با بلوک معمولی

باید دقت داشته باشید که این بلوک ها از نظر نوع ملات، ساختار و فرمول تفاوتی با هم ندارند. تفاوت آنها به شکل ظاهری، نوع قالب، قیمت و … مربوط می شود.
– تفاوت قالب : قالبی که برای ساخت بلوک های معمولی به کار می رود، یک قالب ساده است. در حالی که قالب بلوک های طرحدار به سلیقه و نظر مشتری بستگی دارد.
– قیمت : یکی از تفاوت های بلوک سیمانی معمولی با بلوک سیمانی طرحدار به قیمت آنها مربوط می شود. با توجه به حساسیتی که در نحوه ی تولید بلوک های طرح دار وجود دارد، قیمت این بلوک ها در بازار کمی بیشتر از بلوک های سیمانی معمولی است. البته اگر به ظاهر کار اهمیت می دهید و تفاوت جزئی قیمت چندان برای شما مهم نیست، بهتر است از بلوک های سیمانی طرحدار استفاده کنید.

قیمت بلوک سیمانی طرح دار

قیمت بلوک سیمانی طرح دار (نمادار) نسبت به بلوک های معمولی گران تر است. این مبلغ به طرح انتخابی مشتری، قیمت قالب مورد استفاده، شرایط تولید و … بستگی دارد.

سخن پایانی …

بلوک سیمانی طرح دار که با نام بلوک سیمانی نمادار هم شناخته می شود، کاربردهای زیادی دارد. معمولا افرادی که به ظاهر سازه اهمیت می دهند و می خواهند با صرف هزینه و زمان کمی به نتیجه مطلوب برسند از این نوع بلوک استفاده می کنند. برای انتخاب بلوک معمولی یا طرح دار باید به محل پروژه، ارتفاع سازه، بودجه سازنده و … توجه نمود. بلوک های سیمانی به وسیله ی انواع دستگاه های بلوک زن تولید می شوند. دستگاه بلوک زنی در مدل های دستی و اتوماتیک وجود دارد که در آنها از قالب های متنوعی برای ساخت بلوک استفاده می شود.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *