مقالات

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن اهمیت زیادی دارد. این دستگاه هم مانند هر دستگاه دیگری اگر به خوبی نگهداری نشود، آسیب می بیند و نمی تواند عملکرد درستی داشته باشد. به این ترتیب هزینه های زیادی به صاحب خود تحمیل می کند. شاید شما با دستگاه ها و تجهیزات ساختمانی مانند دستگاه بلوک زنی، جدول زن، میکسر سیمان و … سر و کار داشته باشید. در این صورت باید به سلامت دستگاه و قطعات آن اهمیت دهید و به صورت منظم دستگاه را سرویس کنید وگرنه باید منتظر خرابی دستگاه باشید. قبل از کار کردن با دستگاه بلوک زنی بهتر است کلیه قطعات آن را چک کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید. برای این کار، لیستی از قطعات تهیه کنید و به بررسی وضعیت آنها بپردازید.

دستگاه بلوک زن

سرویس به موقع دستگاه بلوک زن

اگر شما به صورت منظم، اجزا و قطعات دستگاه بلوک زنی را سرویس کنید، در صورت بروز مشکل، سریع تر می توانید آن را حل کنید. حتما می دانید که با تشخیص زود هنگام خرابی دستگاه ، هزینه های تعمیر آن کاهش می یابند. در چنین شرایطی باید سریعا برای رفع خرابی اقدام نمایید و علت بروز مشکل را پیدا کنید.

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن کار چندان سختی نیست. فقط کافی است تا اصول آن را به درستی رعایت کنید. با این کار می توانید برای مدت طولانی از دستگاه بلوک زنی خود استفاده نمایید. بلوک زن از قطعات مختلفی تشکیل شده است که با یکدیگر کار می کنند. خرابی یکی از قطعات بر روی عملکرد کلی دستگاه تاثیر منفی می گذارد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه علائم خرابی، حتما برای رفع آن اقدام کنید. در غیر این صورت بعد از مدتی دستگاه به کلی از کار می افتد.

مطالب مرتبط:  عمل آوری بتن چیست؟

سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن

نکات مربوط به سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن

1- پیش از کار کردن با دستگاه بلوک زن، کتابچه ی راهنمای آن را بخوانید. به مواردی که در کتابچه بیان شده عمل کنید و اگر متوجه مشکلی شدید، سریعا دستگاه را خاموش کنید. بعد از پایان کار هم مطابق با نکات کتابچه، قسمت های مختلف دستگاه را تمیز کنید.
2- ممکن است فضایی که در آن کار می کنید، آب و هوای سردی داشته باشد بنابراین همواره به دمای محیط توجه داشته باشید. بهتر است زمانی که دمای محیط کمتر از 5 درجه سانتی گراد است از انجام فرایند بلوک زنی در محیط باز خودداری کنید. اگر احتمال یخ زدن دستگاه وجود دارد، از ضد یخ استفاده و دستگاه را به خوبی عایق بندی کنید. بعد از پایان کار هم کلیه مایعات هیدرولیک دستگاه را خارج نمایید.
3- در فصول گرم سال که دمای هوا بیش از 25 درجه سانتیگراد است، اقدامات لازم را برای خنک کردن دستگاه انجام دهید. با کاهش حرارت دستگاه، عملکرد آن بهبود می یابد.
4- عملیات مراقبت از دستگاه را 5-4 ساعت پس از اتمام کار شروع کنید.
5- برای اینکه دستگاه آسیبی نبیند، در زمان خالی بودن قالب ها از حالت ویبره استفاده نکنید.
6- اگر کار شما با دستگاه بلوک زنی به پایان رسیده است، حتما قالب ها را تمیز کنید. دقت داشته باشید که نباید هیچ گونه موادی در قالب ها باقی بمانند.
7- یکی از نکاتی که ممکن است برخی از افراد رعایت نکنند این است که در زمان استفاده از دستگاه بلوک زن، باید آن را بر روی سطحی صاف قرار دهند. در این صورت، بلوک های تولید شده، کیفیت و شکل مناسبی خواهند داشت.
8- همواره باید توجه داشته باشید که الکتروموتور در معرض رطوبت و نوسانات برق قرار نگیرد. در غیر این صورت آسیب می بیند.
9- از وارد کردن فشار بیش از اندازه به سمبه دستگاه خودداری کنید. چون ممکن است بشکند.
10- روغن کاری ریل و سمبه دستگاه را به صورت منظم انجام دهید. روان کاری دقیق و به موقع دستگاه بر روی عملکرد آن اثر مثبت دارد. تعویض دوره ای روغن هیدرولیک و واسکازین دستگاه را فراموش نکنید.
11- نکته ی دیگر مربوط به قالب دستگاه می باشد. بهتر است پس از اینکه 1 میلیون بلوک تولید کردید، قالب دستگاه را عوض کنید.
12- برای کار با دستگاه بلوک زنی از افراد با تجربه استفاده نمایید.
13- از قطعات مکانیکی دستگاه بلوک زنی در شرایط مناسبی نگهداری کنید. به این ترتیب، کارایی و طول عمر دستگاه افزایش پیدا می کند.

مطالب مرتبط:  بتن های نسل جدید

دستگاه بلوک زنی

تعمیر دستگاه بلوک زنی

اگر نکات مربوط به سرویس و نگهداری دستگاه بلوک زن را رعایت کنید، گام مهمی در کاهش هزینه های تعمیر دستگاه برمی دارید. سرویس های منظم دستگاه به شما کمک می کنند تا در صورت بروز مشکل، سریع تر متوجه آن شوید و اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید. تشخیص زود هنگام مشکل باعث می شود تا بتوانید قطعات را به راحتی تعمیر کنید. ممکن است در صورت شدید بودن خرابی قطعات، نیاز به تعویض آنها باشد.

سخن پایانی …

در بسیاری از مواقع ناچار هستید تا در شرایط سختی از دستگاه ها و تجهیزات ساختمانی مانند بلوک زن، جدول زن و … استفاده کنید. بنابراین برای اینکه عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار نگیرد، باید به سرویس و نگهداری از دستگاه اهمیت دهید. با سرویس به موقع این دستگاه ها، علاوه بر بهبود عملکرد، طول عمر دستگاه نیز افزایش می یابد. توصیه می کنیم از سرویس های منظم دستگاه بلوک زنی غفلت نکنید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *