مقالات

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی برای همه ابعاد یکسان است؟ آیا می دانید قیمت سیمانی که در ساخت بلوک سبک سیمانی به کار می رود چقدر است؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال ها، ادامه ی مقاله را مطالعه نمایید.

سیمان چیست؟

سیمان ، یکی از مصالح ساختمانی پر مصرف است که توسط بشر ساخته شد. با استفاده از آن می توان اجزای مختلف یک سازه مانند سنگ، آجر، کاشی و .. را به هم متصل کرد. علاوه بر این، سیمان به عنوان یکی از مهم ترین ترکیبات بتن شناخته می شود و از آن در ساخت پل ها، سدها، ساختمان های مسکونی و تجاری و … استفاده می کنند.

انواع و تیپ های سیمان

سیمان در تیپ های مختلفی ( تیپ 1 تا 5) تولید می شود که از نظر اجزا، کاربرد، میزان مقاومت فشاری و … با هم تفاوت دارند. البته امروزه نوع جدیدی از سیمان با نام سیمان پوزولانی هم در بازار عرضه می شود که به دلیل خواص منحصربه فردی که دارد، موردتوجه قرار گرفته است.

بلوک سبک سیمانی چیست؟

یکی از انواع بلوک های سیمانی است که با استفاده از پوکه های معدنی، مواد صنعتی سبک و حباب های هوا ساخته می شود. این نوع بلوک بیشتر در سقف های تیرچه بلوک به کار می رود.

بلوک سیمانی

روش های ساخت بلوک سبک سیمانی

برای ساخت بلوک های سیمانی سبک از روش های سنتی، پرسی خشک و پرسی تر استفاده می کنند.

1- روش سنتی :

در مرحله ی اول، نسبت های دقیقی از مواد اولیه را با هم ترکیب می کنند و مخلوط به دست آمده را درون قالب های آماده می ریزند. بعد از مدت معینی، بلوک ها را از داخل قالب خارج می کنند و برای افزایش طول عمر آنها، موادی مانند رقیق کننده، ضد یخ و … اضافه می نمایند. البته گاهی اوقات فقط نسبت آب به سیمان را کاهش می دهند.
هنگامی که برای ساخت بلوک از روش قالب درجا استفاده می شود، ابتدا ترکیب مواد را داخل قالب می ریزند و آن را روی نوار نقاله تحت ویبره قرار می دهند. اما بلوک را با آب نمی پوشانند. اگر برای ساخت بلوک سبک سیمانی از این روش استفاده شود، مقاومت قطعه ها کاهش می یابد.

2- روش پرسی خشک :

در این روش، بلوک ها به وسیله ی دستگاه بلوک زنی و به روش 1 لایه یا 2 لایه ساخته می شوند. به این صورت که ابتدا لایه اول مواد ریخته می شود سپس برای مدت کوتاهی تحت فشاری 10 تنی قرار می گیرد. پس از آن، لایه دوم اضافه می شود و دوباره فشاری به همان اندازه اما برای مدت بیشتر به بلوک وارد می شود. در این زمان، مواد در حالت ویبره هستند.

3- روش پرسی تر :

یکی دیگر از روش های تولید بلوک سبک سیمانی، روش پرسی تر است. در این روش، بتن را با استفاده از اسلامپ ریزشی در قالب های آماده می ریزند. بعد از اینکه قالب پر شد، فشاری 500 تنی به آن وارد می کنند. با این کار، حجم قابل توجهی از آب مخلوط کشیده می شود. در نتیجه، قطعاتی صاف تر، محکم تر و مقاوم تر تولید می شوند. قطعاتی که در برابر سایش، جذب رطوبت، فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهند.

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی چقدر است؟ ترکیب ایده آل و استانداردی که برای تولید بلوک سبک سیمانی به کار می رود شامل موارد زیر می شود.
100 لیتر آب + 120 کیلو سیمان + 500 کیلو پوکه معدنی = مخلوط ایده آل
البته باید توجه داشت که عمل آوری درست این ترکیب اهمیت زیادی دارد. یعنی اگر عمل آوری آن به صورت صحیح انجام شود، بلوک های بتنی که تولید می شوند، استحکام بسیار بالایی خواهند داشت.

میزان مصرف سیمان در بلوک سبک سیمانی

1- بلوک 7 سانتی :

این بلوک ها به عنوان کوچکترین اندازه بلوک سبک ساختمانی شناخته می شوند. ابعاد آنها 40*20*7 (طول*ارتفاع*عرض) می باشند. در حالت ایده آل و استاندارد برای ساخت این بلوک، 1 کیلو سیمان به کار می رود. البته این قضیه در مورد همه ی تولید کنندگان صدق نمی کند شاید در حالت خوشبینانه بتوان گفت که 20% آنها این مورد را رعایت می کنند. بلوک های 7 سانتی، مصارف زیادی دارند و به علت عدم آشنایی افراد با این بلوک، قیمتی جذب کننده دارد.

2- بلوک 10 سانتی :

بهترین بلوک برای استفاده در دیوارهای داخلی ساختمان هستند. 4 نوع از آنها وجود دارد که شامل بلوک های 10 سانتی دو جداره و سه جداره در ابعاد 10* 20*40 و بلوک های 10 سانتی 2 جداره و 3 جداره در ابعاد 10*20*50 می شوند. از انواع سه جداره این بلوک ها می توان برای ساخت دیوارهای خارجی ساختمان استفاده کرد. میزان مصرف سیمان در یک بلوک 10 سانتی، تقریبا 1500-1200 گرم است. این نوع بلوک، گزینه ی مناسبی برای مکان هایی است که کمبود فضا دارند. قیمت بلوک 10 سانتی با توجه به کیفیت خوب آن بسیار مناسب است.

3- بلوک 15 سانتی :

بسیاری از افراد با این نوع بلوک آشنایی دارند. این بلوک ها هم مانند بلوک های 10 سانتی از نظر ابعاد به 4 دسته تقسیم می شوند. بلوک های سبک 15 سانتی در ابعاد 15*20*40 و 15*20*50 (به صورت دو جداره و سه جداره) وجود دارند. کمترین مقدار سیمانی که در ساخت بلوک های 15 سانتی به کار می رود، 1500 گرم و بیشترین مقدار آن 1700 گرم می باشد. افزایش مقدار سیمان موجب بالا رفتن کیفیت بلوک می شود. حدود 70% دیوارهای بیرونی ساختمان های امروزی را با استفاده از این نوع بلوک می سازند. تنوع نوع بلوک و تعداد جداره ها باعث محبوبیت زیاد آن شده است.

4- بلوک 20 سانتی :

معمولا از این بلوک ها برای ساخت دیوارهای مرتفع مانند سالن ها، ویلاها، مکان های ورزشی و … استفاده می کنند. به همین علت باید کیفیت خوبی داشته باشند تا بتوانند بار سازه را تحمل کنند. مقدار مصرف سیمان در بلوک 20 سانتی بین 2200 تا 2500 گرم می باشد. مقدار زیاد سیمان نشان می دهد که قیمت این بلوک نسبت به همه بلوک ها بالاتر است. بنابراین، استفاده از آن در ساختمان سازی، مقرون به صرفه نیست.

سخن پایانی …

در این مقاله اطلاعاتی درباره ی مقدار سیمان مصرفی در بلوک های سبک صحبت کردیم. سیمان به عنوان یکی از مصالح ساختمانی مهم شناخته می شود و به مقدار متفاوتی در انواع بلوک های سبک به کار می رود. هر چقدر مقدار بیشتری سیمان برای ساخت بلوک مصرف شود، قیمت بلوک گران تر می شود. برای ساخت بلوک های سیمانی از دستگاه بلوک زنی استفاده می شود.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *