مقالات

بتن سبک و کاربرد آن

بتن سبک و کاربرد آن

بتن سبک و کاربرد آن ، بتن سبک نسبت به بتن معمولی وزن کمتر و مزایای بیشتری دارد. امروزه برای کاهش وزن نهایی سازه از این نوع بتن استفاده می کنند.به طور کلی بتن و فراورده های آن کاربردهای زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند. افزایش درخواست برای ساخت مسکن باعث شده است تا بتن به مقدار بیشتری در کشور تولید شود. استفاده از بتن در ساختمان ها، عمر مفید و مقاومت آنها را در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله افزایش می دهد. ضمن اینکه صدمات ناشی از وزن بالای ساختمان را به شدت کاهش می دهد. با پیشرفت های صورت گرفته در صنعت ساخت و ساز، علم و تکنولوژی ساخت بتن هم پیشرفت کرد. این امر موجب شد تا انواع مختلفی از بتن تولید شوند که از نظر خواص با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از آنها، بتن سبک است که استفاده از آن در ساختمان سازی موجب کاهش مقدار میلگرد، تیرآهن و … شده است.

برای خرید دستگاه بلوک زن ، خرید دستگاه جدول زن و خرید میکسر سیمان کافیست به صادقی ماشین مراجعه نمایید.

بتن چیست؟

بتن ، ماده ای سنگین است که با استفاده از آب، سنگریزه و سیمان ساخته می شود. این ترکیب، وزن و حجم زیادی دارد و استفاده از آن در ساختمان موجب افزایش بار می شود. متخصصان و کارشناسان برای جلوگیری از بروز این مشکل، راهکار سبک سازی بتن را ارائه نمودند.

سبک سازی بتن

راهکار سبک سازی بتن به این معنا است که از طریق کاهش وزن و افزایش مقاومت بتن، وزن نهایی سازه را کاهش می دهند.

بتن سبک و کاربرد آن

بتن سبک چیست؟ LWC یا Light Weight Concrete رایج ترین نوع بتن است که از سنگدانه های متخلخل ساخته شده است. وزن و چگالی کمتری نسبت به بتن معمولی دارد اما مقاومت و استحکام آن بیشتر است. وزن مخصوص بتن سبک بین 1850-300 کیلوگرم بر متر مکعب است.

بتن سبک و کاربرد آن

بتن سبک در چه مواردی کاربرد دارد؟

ویژگی های بتن سبک باعث شده است تا گزینه ی مناسبی برای ساخت و ساز در نواحی زلزله خیز باشد. علاوه بر این جهت عایق کاری دیوارهای ساختمان هم به کار می رود. ساختار متخلخل این نوع بتن، باعث محافظت در برابر گرما و حرارت می شود. از بتن سبک برای ساخت سنگرهای زیرزمینی استفاده می کنند. ضمن اینکه در فونداسیون، سقف، تیر و دیوارهای باربر در اسکلت های فلزی و بتنی به کار می رود. کاربردهای بتن سبک به این موارد محدود نمی شوند. از این ماده به عنوان دیوارهای شیب دار، صفحات رویه و کامپوزیت در عرشه های فلزی استفاده می شود. ضمن اینکه در نقش پنل های پیش ساخته، بلوک های دیواری و دیوارهای پارتیشنی کاربرد دارد. یکی از ویژگی های بتن سبک، قالب گیری راحت و شکل دهی آسان آن می باشد. به همین علت در تولید انواع سازه های زیبا به کار می رود.

مطالب مرتبط:  نحوه ساخت سیمان | فرایند تولید سیمان در 6 مرحله

انواع بتن سبک

انواع مختلفی از بتن سبک در کشور تولید می شوند که از نظر فرایند تولید، چگالی و … به چندین دسته تقسیم بندی می شوند.

– انواع بتن سبک از نظر فرایند تولید

بتن سبک از نظر روش ساخت به سه دسته ی بتن های سبک دانه، بدون ریزدانه و بتن های گازی تقسیم بندی می شود.

1- بتن های سبک دانه :

این نوع بتن را با استفاده از موادی مانند شیل، رس، اسلیت، خاکستر بادی، پامیس (سنگ پا)، خاکستر آتش فشان و … می سازند. وزن موادی که در ترکیب بتن سبکدانه وجود دارند کمتر از 1120 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. با استفاده از بتن سبکدانه یا بتن با سنگدانه سبک می توان وزن سازه و میزان بار مرده ی آن را کاهش داد. به این ترتیب، هزینه های کلی و فونداسیون ساختمان کمتر می شوند.

2- بتن های بدون ریزدانه :

این نوع بتن ها، ساختاری باز دارند و در ترکیب آنها، ماسه وجود ندارد. با حذف ریزدانه ها و استفاده از سنگ دانه های درشت ساخته می شوند. عدم وجود ریزدانه باعث تخلخل و کاهش مقاومت آن می شود. بتن بدون ریزدانه بیشتر در دیوارهای باربر و برای عایق بندی به کار می رود. وزن مخصوص این نوع بتن، در حدود 1500-700 کیلوگرم بر متر مکعب است.

3- بتن های گازی یا هوادار :

بتن های گازی را با نام های مختلفی مانند بتن های گازی اتوکلاو، فوم دار، سلولی و هوادهی شده می شناسند. در ساخت این نوع بتن برای کاهش وزن و افزایش مقاومت از مواد طبیعی و مصنوعی با وزن کم استفاده نمی شود. در روش کفی، مواد شیمیایی کف ساز را به بتن اضافه می کنند. این امر باعث می شود تا حباب هایی به وجود آید و وزن بتن کاهش پیدا کند. در یک روش دیگر، حباب هایی را که از قبل آماده شده اند به بتن در حال ساخت تزریق می کنند. از این نوع بتن در شیب بندی، کف سازی طبقات، دیوارکشی ساختمان، سیستم های فاضلاب، عایق بندی حرارتی و … استفاده می شود.

مطالب مرتبط:  انجمن فولاد ایران

– انواع بتن سبک از نظر چگالی

بتن سبک را بر اساس چگالی به 3 دسته بتن با چگالی پایین (غیر سازه ای)، بتن با چگالی متوسط و بتن سبک ساختاری (سازه ای) تقسیم بندی می کنند.

1- بتن سبک با چگالی پایین (غیر سازه ای) :

این نوع بتن، وزن مخصوص بسیار کمی دارد و به ندرت به 800 کیلوگرم بر مترمکعب می رسد. بیشتر به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی در کف، از آن استفاده می شود. از دیگر ویژگی های بتن های غیر سازه ای می توان به مقاومت فشردگی پایین آنها اشاره کرد که بین 0.69 الی 6.89 نیوتن بر میلی‌متر مربع می باشد. ارتباط نزدیکی بین وزن مخصوص بتن و مقاومت آن وجود دارد. یعنی هنگامی که وزن مخصوص بتن کاهش می یابد، مقاومت آن هم پایین می آید. با افزایش وزن مخصوص انتظار می رود که مقاومت آن هم بیشتر شود.

2- بتن سبک با چگالی متوسط (نیمه سازه ای):

بتن های سبکی از نوع بتن های با ساختار باز و سبکدانه در این طبقه قرار دارند. مقاومت فشردگی این نوع بتن خوب است و به عنوان یک جایگزین و تکمیل کننده ی مناسب برای بتن معمولی به کار می رود. بتن نیمه سازه ای در مواردی مانند کف سازی ، بلوک های مجوف بتنی و … کاربرد دارد.

3- بتن سبک ساختاری (سازه ای) :

بتن هایی هستند که چگالی آنها کمتر از 2000 کیلوگرم بر مترمکعب است در حالی که می توانند فشار بالای 17 مگاپاسکال را تحمل کنند. برای ساخت بتن های سبک سازه ای از سنگدانه های سبک و مقاوم استفاده می شود. وزن مخصوص بتن های سازه ای نسبت به دو نوع قبلی بیشتر است. به همین علت برای اجرای بخش های باربر سازه مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود بالا بودن میزان عایق حرارتی این نوع بتن نسبت به بتن معمولی، اما از آن برای عایق کاری استفاده نمی شود.

مطالب مرتبط:  نقش سیمان در ساخت و ساز مدرن: راهنمای جامع

بتن سبک و بتن معمولی چه تفاوتی دارند؟

– چگالی بتن سبک کمتر از بتن معمولی است و به همین علت می تواند بار مرده سازه را کاهش دهد.
– گسیختگی های بتن سبک در میانه های آن می باشند. اما در بتن معمولی، در اطراف قرار دارند.
– بتن سبک تخلخل زیادی دارد به همین علت مدول ارتجاعی آن نسبت به بتن معمولی کمتر است.
– خزش و جمع شدگی های ایجاد شده در بتن های سبک باعث شده است تا میزان کرنش آن بیشتر از بتن های معمولی باشد.

سخن پایانی …

بتن سبک کاربردهای زیادی دارد. این نوع بتن گزینه ی مناسبی برای استفاده در ساخت و سازهای مناطق زلزله خیز است. ویژگی های خاص بتن سبک موجب شده است تا جایگزین مناسبی برای بتن معمولی باشد. این ماده ی کاربردی قادر است تا بدون آسیب رساندن به مقاومت سازه، وزن آن را کاهش دهد. اگر می خواهیم ساختمان هایی ایمن، سبک و محکم بسازیم باید اطلاعات کاملی در مورد بتن سبک و ویژگی های آن داشته باشیم.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *