مقالات

بلوک ته بسته چه تفاوتی با بلوک ته باز دارد؟

بلوک ته بسته چه تفاوتی با بلوک ته باز دارد؟

بلوک ته بسته چه تفاوتی با بلوک ته باز دارد؟ آیا تا به حال چیزی در مورد بلوک های ته بسته و ته باز شنیده اید؟ اصلا به این مسئله دقت کرده اید که چرا بعضی بلوک ها ته بسته (ته پُر) هستند، اما ته بعضی دیگر باز است. اگر کمی با صنعت ساختمان سازی آشنا باشید می دانید که امروزه بلوک های سیمانی نقش مهمی را در صنعت ساخت و ساز ایفا می کنند. این بلوک ها انواع مختلفی دارند که هر یک برای کاربری خاصی تولید می شوند. در این مقاله می خواهیم در مورد بلوک سیمانی و تفاوت بلوک های ته بسته و ته باز با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید. همینطور برای خرید انواع دستگاه بلوک زن ، دستگاه جدول زن و میکسر سیمان کافیست به صادقی ماشین مراجعه کنید.

بلوک ساختمانی

به قطعه های پیش ساخته ای که از جنس سیمان و مواد دیگر ساخته می شوند و برای ساخت سازه های مختلف به کار می روند، بلوک ساختمانی می گویند. استفاده از این بلوک ها باعث افزایش سرعت ساخت و ساز می شود.

بلوک ته بسته چه تفاوتی با بلوک ته باز دارد؟

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی یکی از کاربردی ترین مصالح ساختمانی است که از مخلوط کردن سیمان، آب و ماسه به دست می آید. این بلوک ها در ابعاد و شکل های مختلفی توسط دستگاه بلوک زنی ساخته می شوند. کاربرد هر نوع بلوک به شکل و نحوه ساخت آن بستگی دارد.

کاربردهای بلوک سیمانی

آیا می دانید بلوک های سیمانی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟ معمولا از بلوک های سیمانی در ساختمان سازی، دیوارچینی حیاط، ساخت دیوارهای داخلی و … استفاده می شود. بلوک های سیمانی سبک برای ساخت دیوارهای غیر باربر ( دیوارهای جدا کننده داخلی و خارجی) کاربرد زیادی دارند. علاوه بر این، بلوک های سیمانی برای ساخت دیوارهای پارکینگ، جداول خیابان، دیوار محوطه باغ، سقف تیرچه و … مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالب مرتبط:  اصول تولید بلوک سیمانی

بلوک ته پُر یا ته بسته چیست؟

بلوک ته پُر یا ته بسته به نوعی از بلوک های ساختمانی گفته می شود که در ساختار خود سوراخ هایی دارند و قسمت انتهایی آنها بسته است.

بلوک ته باز چیست؟

همان طور که از نام این بلوک مشخص است دو سمت آن باز می باشد و حدفاصل بین دیواره های آن هم توخالی است.

تفاوت بلوک های ته بسته و ته باز

حتما متوجه شده اید که بلوک های ساختمانی ته باز و ته بسته از نظر شکل ظاهری، وزن، نحوه ساخت و کاربرد با هم متفاوت هستند. این بلوک ها در دو نوع سبک و سنگین تولید می شوند. بلوک های سبک ته پُر بیشتر در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این بلوک ها گزینه ی مناسبی برای دیوارچینی دیوارهای کناری ساختمان ها، دیوارهای داخلی و بین واحدها و … می باشند. هنگامی که از بلوک های ته پُر استفاده می شود، امکان بکارگیری آرماتور یا میلگرد وجود ندارد. حتما می دانید که وجود میلگرد و آرماتور در دیوار، مقاومت خمشی آن را افزایش می دهد. بنابراین، از بلوک های ته بسته در ساختمان های بنایی استفاده نمی شود.
بلوک های ته باز به دلیل وزن کمتر، بیشتر در سقف ساختمان و دیوارهای غیر باربر به کار می روند. بلوک های سنگین ته باز گزینه ی مناسبی برای استفاده در مناطق بادخیز و دیوارچینی داخل چاه هستند. در این مناطق، برای اینکه پایداری دیوار را افزایش دهند، داخل بلوک ته باز را با استفاده از ملات و قلوه سنگ پُر می کنند. با این کار دیوار سنگین تر می شود و در مقابل باد و ریزش دیواره چاه بیشتر مقاومت می کند.

مطالب مرتبط:  نحوه بررسی کیفیت سیمان

 

بلوک ته بسته چه تفاوتی با بلوک ته باز دارد؟

بلوک های ته بسته را چگونه می چینند؟

بلوک های ته بسته یا ته پُر سنگین تر از بلوک های ته باز هستند. این بلوک ها می توانند هوا را درون خود و دیوار ساخته شده حبس کنند. به همین علت، عایق بندی خوبی را به وجود می آورند. این ویژگی باعث شده است تا از این نوع بلوک در قسمت های مختلف ساختمان مانند آسانسور، موتورخانه، دیوارهای جدا کننده واحدها و … استفاده کنند. به این ترتیب از انتقال سر و صدا جلوگیری می شود. در مورد بلوک های سنگین ، تفاوت وزنی زیادی بین بلوک های ته باز و ته بسته وجود دارد. به همین علت در هنگام ساخت دیوار باغ و محوطه از بلوک های ته باز استفاده می کنند تا وزن کمتری داشته باشد. قسمت باز بلوک ها را بر روی یکدیگر قرار می دهند. در این حالت، قسمت بسته ی بلوک به سمت بالا قرار می گیرد. این روش چیدمان باعث می شود تا کار ملات کشی به راحتی انجام شود و بلوک های ته بسته، محکم روی هم بچسبند. امروزه از بلوک های سنگین ته بسته بیشتر در دیوارچینی قسمت های باربر ساختمان استفاده می کنند. وزن زیاد بلوک ها باعث افزایش مقاومت فشاری آن می شود.

سخن پایانی …

در این مقاله درباره ی تفاوت های بلوک های ته بسته (ته پُر) و ته باز صحبت کردیم. به طور کلی بلوک های ساختمانی کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند. این بلوک ها دارای شکل ها و ابعاد متفاوتی هستند. یکی از نکات مهم در مورد هر بلوک، وزن آن است. بر این اساس، کاربرد بلوک تعیین می شود. برای ساخت انواع بلوک های ساختمانی از دستگاه های بلوک زن استفاده می شود. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که از نظر ابعاد، تعداد قالب ها، تعداد بلوک تولیدی، فناوری به کار رفته در ساخت دستگاه و … با هم تفاوت دارند.

مطالب مرتبط:  دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *