مقالات

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد؟

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد؟بلوک های ساختمانی جزء پر کاربردترین مصالحی هستند که در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این بلوک ها از نظر کیفیت، جنس، ابعاد، روش تولید، نوع مواد اولیه، کاربرد و … با هم تفاوت دارند. یکی از نکات مهم در هنگام خرید مصالح ساختمانی مانند بلوک سیمانی، کیفیت آنها است. هر چقدر کیفیت بلوک سیمانی بالاتر باشد، ساختمان بهتری ساخته می شود. البته مواد اولیه مرغوب هم تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت بلوک ها دارند. هنگامی که کارگاه های بلوک زنی برای تولید انواع بلوک از مواد اولیه ی مرغوب استفاده کنند، محصول نهایی با کیفیت تر خواهد شد.

بلوک سیمانی چیست؟

بلوک سیمانی، قطعه ای است که در ابعاد مختلف و با استفاده از مصالح گوناگون ساخته می شود. برای ساخت این قطعه از دستگاه های بلوک زن استفاده می کنند. شن، ماسه، آب و سیمان پرتلند را با هم مخلوط می کنند و بلوک سیمانی می سازند. این بلوک ها برای ساخت ساختمان ها، دیوارها یا سقف ها به کار می روند.

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد

دستگاه بلوک زن

تجهیزات و ماشین آلاتی که با استفاده از آن می توان انواع بلوک های سیمانی را ساخت با نام دستگاه بلوک زن شناخته می شوند. به کمک این دستگاه می توان بلوک های دیواری و سقفی تهیه کرد.

اجزای تشکیل دهنده بلوک زن

دستگاه بلوک زنی دارای 3 قسمت قالب، بدنه و سمبه می باشد. در ساختار این دستگاه ، اجزای مختلفی مانند موتور، ویبره دستگاه، گیربکس، پمپ، قالب بدنه، شاسی و … دیده می شود.

مطالب مرتبط:  نقش سیمان در ساخت و ساز مدرن: راهنمای جامع

انواع دستگاه بلوک زنی

دستگاه های بلوک زنی انواع مختلفی دارند که از آن جمله می توان به دستگاه بلوک زنی دستی (تخم گذار) ، بلوک زن نیمه اتوماتیک و بلوک زن تمام اتوماتیک اشاره کرد. کیفیت بلوک هایی که در هر یک از این دستگاه ها ساخته می شوند به مهارت کار با دستگاه، کیفیت بدنه و نحوه ی نگهداری از دستگاه بستگی دارند.

1- دستگاه بلوک زن دستی (تخم گذار) :

ساده ترین نوع دستگاه بلوک زنی است که می تواند بلوک هایی با ابعاد متفاوت تولید کند. این دستگاه به صورت ردیفی کار می کند یعنی ابتدا یک ردیف بلوک سیمانی را تولید می کند و سپس ردیف بعدی را می سازد. کیفیت، تراکم و استحکام این بلوک ها بالا است. شرکت های سازنده این دستگاه ها، می توانند با توجه به درخواست مشتری، شکل و ابعاد بلوک ها را تغییر دهند.

2- دستگاه بلوک زن نیمه اتومانیک :

این دستگاه به صورت نیمه اتوماتیک کار می کند. یعنی ساخت بلوک های سیمانی با نظارت اپراتور صورت می گیرد. این بلوک ها، از نظر وزن و ابعاد، دقیق تر و منظم تر از بلوک هایی هستند که توسط دستگاه بلوک زن دستی تولید می شوند. به کمک دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک، ظرفیت تولید بلوک ساختمانی افزایش می یابد. علاوه بر این امکان تغییر قالب دستگاه هم وجود دارد. با تغییر قالب دستگاه، می توان انواع سنگ فرش ها، محصولات بتنی و … را نیز تولید کرد.

3- دستگاه بلوک زن اتوماتیک :

همان طور که از نام دستگاه مشخص است کلیه فرایند تولید بلوک به صورت خودکار انجام می شود. یعنی اپراتور دخالتی در این فرایند ندارد. بدنه دستگاه بلوک زن اتوماتیک از جنس فولاد سنگین و همراه با سیلندر اصلی می باشد.

مطالب مرتبط:  نحوه آزمایش اسلامپ بتن

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد

کیفیت بلوک سیمانی چه ارتباطی با نوع دستگاه بلوک زن دارد؟

کیفیت بلوک سیمانی به کیفیت و سلامت دستگاه بلوک زن بستگی دارد. برای اینکه دستگاه بلوک زن بتواند بلوک های با کیفیت و مرغوب تولید کند باید به میز ویبره، قالب ها و اجزای استاندارد مجهز باشد. در غیر این صورت، عملکرد دستگاه دچار اختلال می شود و محصولات تولید شده کیفیت بالایی نخواهند داشت.

استاندارد بودن میزان فشار وارد بر بتن و سیمان، مجهز بودن دستگاه بلوک زن به قالب های مناسب، سرویس دوره ای دستگاه برای افزایش سطح کیفیت تولید در کنار یک سیستم ویبره (لرزاننده) قوی می توانند تولید بلوک های با کیفیت را تضمین کنند. هر چقدر سیستم لرزاننده دستگاه قوی تر باشد، مواد اولیه فشرده تر و متراکم تر می شوند. محصول نهایی، کیفیت بالاتری خواهد داشت.

در میان دستگاه های بلوک زنی، نوع تمام اتوماتیک دارای فناوری پیشرفته تری است. سیستم لرزاننده ی قدرتمند آن باعث می شود تا مواد اولیه به خوبی فشرده شوند و بلوک های مرغوب تری تولید کنند.

دستگاه بلوک زنی چگونه کار می کند؟

دستگاه های بلوک زن، انواع مختلفی دارند. میزان ارتعاش و فشرده سازی این دستگاه ها با هم متفاوت است. در ساختار بلوک زن، یک قیف وجود دارد که سیمان تازه را داخل آن می ریزند. بعد از ذخیره سازی سیمان، تکنسین شروع به تنظیم دستگاه می کند. به این ترتیب مشخص می کند که قالب ها با چه مقداری از سیمان پر شوند. لرزش همزمان سینی و قالب ها باعث می شود تا فرایند پر کردن قالب ها به صورت یکنواخت انجام شود. بعد از اینکه قالب ها از سیمان پر شدند، نوبت به مرحله فشرده سازی سیمان می رسد. این عملیات با دقت کافی انجام می شود تا فضای موجود در بین ذرات سیمان (دانه های شن و ماسه) از بین بروند. در انتها برای تکمیل فرایند فشرده سازی، عملیات لرزش قالب ها را دوباره تکرار می کنند. اگر دستگاه بلوک زن با دقت زیادی اقدام به تولید بلوک کند، محصولات تولید شده کیفیت بالاتری خواهند داشت. در چنین حالتی، بلوک هایی تولید می شوند که بافتی فشرده و سطحی یکنواخت تر دارند.

مطالب مرتبط:  ترکیب سیمان: مواد مورد استفاده در ساخت سیمان چیست؟

سخن پایانی …

بلوک های سیمانی نقش مهمی در ساخت و ساز دارند. هر چقدر این بلوک ها کیفیت بهتری داشته باشند، سازه ای که با آنها ساخته می شود هم کیفیت و مقاومت بهتری خواهد داشت. در تولید بلوک های با کیفیت، فقط مواد اولیه مرغوب تاثیرگذار نیستند. بلکه یکی دیگر از عوامل موثر بر سلامت و کیفیت بلوک سیمانی، دستگاه بلوک زن است. هر چقدر بلوک زن مجهزتر باشد و از اجزای استانداردتری تشکیل شده باشد، محصولی هم که تولید می کند، کیفیت بهتری خواهد داشت.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *