مقالات

روش کاهش ضایعات بلوک سیمانی

روش کاهش ضایعات بلوک سیمانی

روش کاهش ضایعات بلوک سیمانی ، آیا شما می دانید چطور می توان ضایعات بلوک های سیمانی را کاهش داد؟ بلوک سیمانی یکی از کاربردی ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز و پروژه های عمرانی است. انواع مختلفی از این بلوک ها با ابعاد و شکل های متنوع تولید می شوند و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این مصالح پیش ساخته از مخلوط شن، ماسه و آب و سیمان پرتلند در دستگاه بلوک زن به دست می آیند. بلوک های سیمانی هم مانند هر مصالح دیگری دارای ضایعات می باشند. امروزه یکی از مهم ترین مسائل و نگرانی ها در زمینه ی آلودگی های زیست محیطی به ضایعات مصالح ساختمانی از جمله بلوک سیمانی مربوط می شود. بسیاری از کشورهای جهان اقدامات موثری را برای بازیافت مصالح ساختمانی انجام داده اند. در ایران هم مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته است اما در عمل با کشورهای پیشرفته فاصله داریم.

 

چرا باید ضایعات ساختمانی را بازیافت کرد؟

شاید این سوال برای شما به وجود آمده باشد که اصلا چرا باید ضایعات ساختمانی را بازیافت کنیم؟ حتما می دانید که بلوک های ساختمانی هم مانند مصالح دیگر، دارای ضایعاتی هستند. هر چقدر که بتوانید مقدار این ضایعات را به حداقل برسانید، می توانید در هزینه ها صرفه جویی و سرمایه خود را حفظ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ضایعات ساختمانی باید در محلی دفن شوند. برای این منظور باید هزینه ای جهت حمل و انتقال ضایعات پرداخت کنید. موضوع دیگری که وجود دارد این است که عملیات فشرده سازی و متراکم کردن ضایعات، بسیار سخت است. بازیافت ضایعات ساختمانی به شما کمک می کند تا بتوانید دوباره از آنها استفاده کنید و با این کار هزینه های خود را کاهش دهید. برخی از ضایعات ساختمانی را می توان برای بتن استفاده کرد و در طراحی پارک ها، زیرساخت ها، محوطه سازی، راهسازی و … به کار برد. ضمن اینکه با استفاده از ضایعات بلوک های ساختمانی می توان در مصرف انرژی، آب و مصالح ساختمانی صرفه جویی کرد. در حال حاضر برخی کشورها از این روش استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  تکنیک های جدید ساخت و ساز که در زمان و هزینه صرفه جویی می کند

روش کاهش ضایعات بلوک سیمانی

به نظر شما برای کاهش ضایعات بلوک های سیمانی چه کاری می توان انجام داد؟ اگر شما عملیات ساخت و ساز را تحت نظر مهندسین حرفه ای و کاربلد انجام دهید، میزان اشتباهات ساخت و ساز به حداقل می رسد. با این کار، میزان ضایعات مصالح ساختمانی و از جمله بلوک های سیمانی کاهش می یابد. به مقدار موردنیاز بلوک های سیمانی توجه کنید. در ابتدا یک برنامه ریزی دقیق انجام دهید و از افراد خبره کمک بگیرید. اگر مصالح ساختمانی را به اندازه سفارش دهید، ضایعات آن را به حداقل می رسانید. ابعاد بلوک های ساختمانی اهمیت زیادی در ساخت و ساز دارند. برای برخی از قسمت های ساختمان به بلوک هایی با ابعاد متوسط نیاز است. در این حالت، استفاده از بلوک های بزرگ می تواند حجم ضایعات ساختمانی را افزایش دهد.
یکی از نکات مهم در مورد ضایعات بلوک های سیمانی، روش صحیح ذخیره و انبار آنها است. اگر عملیات ذخیره سازی بلوک های سیمانی با دقت و به صورت استاندارد انجام شود، بلوک ها آسیبی نمی بینند. ضمن اینکه باید در محلی نگهداری شوند که خطر سرقت وجود نداشته باشد. در صورت آسیب دیدن بلوک ها و یا سرقت آنها، سرمایه شما به هدر می رود. استفاده ی مجدد از ضایعات بلوک های سیمانی و بهره مندی از روش های جدید ساختمان سازی هم می توانند به کاهش ضایعات بلوک سیمانی کمک کنند. علاوه بر این شما می توانید بلوک های سیمانی را از تولید کننده های معتبر خریداری کنید. در این صورت، بلوک های خریداری شده کیفیت بالایی خواهند داشت.

مطالب مرتبط:  تفاوت سیمان و بتن

روش کاهش ضایعات بلوک سیمانی

نحوه ی شگل گیری ضایعات بلوک سیمانی

همان طور که گفتیم بلوک سیمانی یکی از پر کاربردترین مصالحی است که در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد. این ضایعات در مراحل مختلف ساختمان سازی مانند تخلیه، دپو، دیوارچینی و جابه جایی مصالح در بین طبقات ایجاد می شوند. گاهی اوقات قسمتی از دیوارهای ساخته شده با بلوک سیمانی را تخریب می کنند تا بتوانند تاسیسات را از درون آن عبور دهند. در مرحله ی سفت کاری ساختمان هم حجم زیادی از ضایعات بلوک های سیمانی ایجاد می شوند. البته تولید ضایعات بلوک های سیمانی به زمان استفاده از آنها در ساختمان سازی محدود نمی شود. بلکه در هنگام تولید بلوک سیمانی، انبارداری و بارگیری بلوک ها هم ضایعاتی به وجود می آیند. در قسمت تولید، بسته بندی و بارگیری می توان با استفاده از فناوری های پیشرفته و دستگاه های جدید و بهره گیری از نیروهای ماهر، میزان ضایعات را به حداقل رساند. در غیر این صورت، ممکن است با حجم قابل توجهی از ضایعات بلوک سیمانی مواجه شوید.

بهترین روش های استفاده از ضایعات ساختمانی

شما با دو روش می توانید بهترین استفاده را از ضایعات ساختمانی ببرید.

1- استفاده از ضایعاتی که قبل از دیوارچینی ساختمان ایجاد شده اند :

ضایعاتی که در مراحل تخلیه، دپو و عملیات دیوارچینی تولید می شوند. بهترین کار این است که این ضایعات را خرد کنید و به جای ماسه در ملات دیوار چینی استفاده کنید. این ضایعات، در نقش پر کننده عمل می کنند.

2- استفاده از ضایعاتی که بعد از دیوارچینی ایجاد شده اند :

ضایعاتی هستند که در اثر تخریب بخشی از دیوار یا در هنگام ایجاد شیار جهت عبور تاسیسات ساختمانی به وجود می آیند. این ضایعات را می توانید در ابعاد متوسط خرد کنید و از آنها به عنوان پوکه معدنی استفاده نمایید. با این روش، می توانید سطح روی تاسیسات کف ساختمان را هم پر کنید.

مطالب مرتبط:  انواع بتن کدامند؟

سخن پایانی …

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در صنعت ساخت و ساز مطرح است، کاهش ضایعات مصالح ساختمانی از جمله بلوک سیمانی است. حتما می دانید که قیمت مصالح ساختمانی هم مانند سایر مواد، روز به روز در حال افزایش می باشد. افرادی که در صنعت ساختمان سازی فعالیت می کنند، به دنبال راهکاری هستند تا با کاهش ضایعات مصالح، در هزینه های پروژه صرفه جویی کنند و با این کار سرمایه خود را حفظ نمایند. آنها می توانند با رعایت نکات گفته شده در مقاله، میزان تولید ضایعات بلوک سیمانی را کاهش دهند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *