مقالات

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

بلوک سبک پوکه ای چیست؟ در ایران یکی از مصالح پر مصرف در حوزه ساخت و ساز، بلوک است که انواع مختلف سبک، سنگین و … را دارند. استفاده از آن ها با توجه به ساختار و کاربردشان صورت می گیرد. یکی از پر طرفدارترین بلوک ها، بلوک سبک پوکه ای می باشد. با استفاده از بلوک سبک پوکه ای فرآیند ساخت و ساز افزایش پیدا می کند. همچنین با کاهش بار مرده و وزن ساختمان در استحکام تاثیر گذاشته و ایمنی ساختمان را در برابر زلزله افزایش می دهد. در ادامه به بلوک سبک پوکه ای بیشتر می پردازیم. با ما همراه باشید.

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

در تولید بلوک سبک پوکه ای یا بلوک پوکه ای به جای ماسه و سنگ از دانه های پوکه معدنی خرد شده استفاده شده است. پوکه معدنی مشابه خاکستر می باشد و از گذازه های آتشفشانی حاصل از فوران های پر قدرت کوه های آتشفشان تشکیل شده است. چگالی این ماده پایین می باشد. به همین دلیل روی آب به صورت شناور باقی می ماند و در بلوک ساختمانی کاربرد دارد. در ساختار پوکه معدنی مقادیر بالایی سیلیکات، مقداری آهن و منیزیم نیز موجود است. در استفاده از بلوک سبک پوکه ای محدودیت خاصی وجود ندارد و در هر جای ساختمان مانند تیغه چینی، حصارکشی، سقف ساختمان ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. این بلوک نسبت به انواع دیگر وزن کمتری دارد. بلوک های پوکه ای معمولا به دو شکل تو پر و تو خالی تولید و عرضه می شوند که عمده کاربرد آن ها در ساخت دیوارها و سقف ها می باشد.

بلوک سبک پوکه ای چیست؟

مزایا بلوک سبک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای مزایا و ویژگی های زیادی دارد. یکی از آن ها مقاومت و استحکام بالای بلوک است. به همین دلیل اکثر مهندس ها و معمارها از آن به عنوان مصالح کاربردی در ساخت و ساز استفاده می کنند. مزایا بلوک سبک پوکه ای عبارتند از:

مطالب مرتبط:  تکنیک های جدید ساخت و ساز که در زمان و هزینه صرفه جویی می کند

1. وزن کم و سبک:

مهم ترین ویژگی بلوک پوکه ای، سبک بودن آن است. این موضوع حمل و نقل آن را آسان تر کرده و هزینه حمل و زمان اجرای پروژه های ساخت و ساز کمتر می شود. ضمن این که سبکی بلوک های پوکه ای باعث کاهش چشمگیر وزن ساختمان نیز می گردد.

2. عایق حرارتی:

این محصول لایه عایق حرارتی دارد که دارای قابلیت پوشش دادن دیوارهای ساختمان می باشد. از طرفی استفاده از بلوک پوکه ای در عایق کاری دیوارهای جانبی مورد تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در ایران قرار گرفته است. استفاده از بلوک پوکه ای در ساخت دیوار بدون نیاز به عایق دیگری یک عایق همگون به حساب می آید.

3. عایق صوتی:

یکی از ویژگی های بلوک پوکه ای متخلخل بودن آن است. به این دلیل ضریب انتقال صوت در آن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند. متوسط افت صوتی در بلوک سبک پوکه ای ۴۸ دسی بل است که حداقل الزامات مقررات ملی ساختمان را تامین می ‌کند.

4. کارپذیری بالا:

به دلیل کارپذیری فیزیکی بالای بلوک سبک پوکه ای عملیات میخ کوبی، سوراخ کاری، شیار زنی، برش و … به راحتی انجام می شود. این کار باعث ‌کاهش بسبار زیاد بلوک های شکسته و غیر قابل استفاده و صرفه جویی در مصرف مصالح می شود. بلوک پوکه ای کارپذیری بالایی با انواع ملات دارد یعنی می توان در ساخت دیوارها با این بلوک از انواع ملات استفاده نمود. به دلیل بافت زبر رویه بلوک و جذب آب مناسب آن می توان به راحتی در کنار بلوک از لوله های تاسیسات، کابل های برقی و مخابراتی و … استفاده کرد.

5. سرعت بالای اجرا:

استفاده از مصالح سنتی مانند آجر در ساخت و ساز و با توجه به نیاز زیاد آن ها به ملات بیشتر، پروژه ها زمان بر و طولانی می شوند. اما با ظهور فناوری های جدید و مصالح نوین مانند بلوک سبک پوکه ای، انجام عملیات دیوار چینی، سقف چینی و ساخت کف با کیفیت و سهولت بیشتری انجام می گردد.

مطالب مرتبط:  برق مصرفی دستگاه های بلوک زن

6. مقاومت در برابر آتش سوزی:

یکی از آزمایش هایی که در زمان تولید بلوک‌ بر روی آن ها انجام می‌ شود، سنجش مقاومت آن در برابر حرارت بالا و آتش می باشد. در صورتی که بلوک ‌ها بتوانند مدت زمان معینی را در برابر این حرارت بالا تحمل کنند و فرو نریزند برای تولید انبوه و عرضه به بازار به خط تولید می ‌روند. دانه‌ های پوکه معدنی در دمای 122 هزار درجه سلسیوس تولید می ‌شوند. به همین دلیل شوک حرارتی بالا تا دمای 121 هزار درجه سلسیوس را تحمل می ‌کنند.

کاربردهای بلوک سبک پوکه ای

بلوک سبک پوکه ای به دلیل ساختار منحصر به فرد خود در امور زیادی و بخش های داخلی ساختمان کاربرد دارد. از جمله قسمت هایی که از این محصول استفاده می شود را می توان تیغه حصار، حصار اصلی، دیوارهای غیر باربر، بخش بندی فضای داخلی خانه ها، ساخت اصلی سقف به همراه تیرچه و … نام برد. بلوک پوکه ای برای دیوارهای باربر مناسب نمی باشد. زیرا ممکن است در اثر فشار زیاد دچار آسیب دیدگی و ترک شود. به همین جهت نمی توان آن ها را در محیط هایی با فشار بسیار زیاد استفاده کرد.

نحوه ساخت بلوک سبک پوکه ای

مهم ترین و اصلی ترین ماده ای که در ساخت بلوک پوکه ای به کار می رود، پوکه معدنی است. به همین دلیل این ماده باید مرغوبیت بالایی داشته باشد. رنگ تیره ی پوکه به معنای سبک بودن آن است و آهک کمتری دارد پس مرغوبیت آن بالاتر می باشد. وجود ناخالصی در پوکه موجب از بین رفتن ویژگی های اصلی آن مانند وزن پایین، مقاومت در برابر رطوبت و … می شود. بلوک سبک پوکه ای برای ساخت به یک روز زمان نیاز دارد. مراحل ساخت این محصول عبارتند از:

1. اندازه گیری دقیق مواد اولیه:

در ابتدا باید وزن تمام مواد اولیه یعنی سیمان، پوکه، ماسه و آب اندازه گیری شود تا به مقدار درست با یکدیگر مخلوط شوند.

مطالب مرتبط:  قالب دستگاه بلوک زن

2. فالب ریزی مواد اولیه:

بعد از مخلوط شدن مواد اولیه به مقدار مناسب با یکدیگر آن ها را در قالب های مخصوص بلوک می ریزند. سپس شروع به لرزاندن قالب ها می کنند تا توسط دستگاه کاملا یک دست و یکپارچه در سطح قالب پخش شوند.

3. دستگاه پرس بلوک:

بعد از آن قالب ‌ها را بر روی یک صفحه‌ فلزی قرار می دهند و وارد دستگاه پرس می کنند. در نهایت قالب‌ های پرس شده برای حدود ۱۰ الی ۱۲ ساعت در اتاق بخار قرار می گیرند. بخار آب یکی از روش‌ های عمل آوری بلوک پوکه ای است‌. رطوبت باعث تقویت پیوند میان اجزای سازنده‌ ی بلوک می شود. به همین دلیل برای عمل آوری بلوک پوکه ای از بخار آب و یا آب خالص استفاده می شود.

وزن بلوک سبک پوکه ای

وزن بلوک پوکه ای به ابعاد آن بستگی دارد. با اینکه ملات آن نسبت به بلوک معمولی و سنگین خیلی بیشتر است، اما وزن کمتری دارد. این ویژگی به دلیل پوکه استفاده شده در آن می باشد. وزن بلوک پوکه ای ۳ الی ۱۰ کیلوگرم است.

ابعاد بلوک سبک پوکه ای

بلوک پوکه ‌ای در ابعاد بسیار متنوعی تولید می‌ شود‌ که این یکی از مزایای آن است‌. زیرا برای هر سازه و هر بخش از آن می ‌توان نوعی از بلوک پوکه‌ ای را انتخاب نمود. به علت این کاربری گسترده نیز هر نوع از بلوک سبک معدنی می‌ تواند ابعاد منحصر به فرد خود را داشته باشد. طول بلوک پوکه‌ ای بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی متر می باشد. ارتفاع آن در اکثر موارد ۲۰ سانتی متر و عرض آن می‌ تواند از ۱۰ تا ۲۵ سانتی متر متغیر باشد.

اگر تمایل دارید تا اطلاعاتی درباره ی دستگاه بلوک زن به دست آورید کلیک کنید.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *