مقالات

قالب دستگاه بلوک زن

قالب دستگاه بلوک زن

قالب دستگاه بلوک زن یکی از مهم ترین قسمت های این دستگاه است که نقش مهمی در شکل دهی بلوک ها دارد. در حال حاضر چندین نوع دستگاه بلوک زن تولید می شوند که می توان به کمک آنها انواع بلوک ها را ساخت.

دستگاه بلوک زن

یکی از تجهیزاتی است که برای ساخت انواع بلوک سقفی، دیواری و … به کار می رود و شامل دستگاه های بلوک زن دستی، برقی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک می شود. پیشرفته ترین نوع آن، دستگاه بلوک زنی اتوماتیک است که کلیه فرایند ساخت بلوک در آن به صورت خودکار انجام می شود.

قالب دستگاه بلوک زن

مهم ترین اجزای دستگاه بلوک زن

به طور کلی بلوک زن از سه قسمت اصلی به نام قالب، بدنه و سمباده تشکیل شده است.

قالب دستگاه بلوک زن و انواع آن

قالب دستگاه بلوک زن یک ابزار کاربردی است که شرکت های ساختمانی برای تولید انواع بلوک به آن نیاز دارند. جنس قالب های بلوک بتنی از استیل ضد زنگ است. کیفیت بالای قالب و مقاومت آن در محیط های سخت کاری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

انواع قالب های دستگاه بلوک زن

نوع و تعداد قالب هر دستگاه به نوع بلوک زن بستگی دارد. یعنی قالب های دستگاه بلوک زن دستی و اتوماتیک از نظر بازدهی و تعداد بلوک های تولیدی با هم متفاوت هستند. عملیات پر کردن قالب در بلوک زن دستی با مدل های دیگر متفاوت است. در این نوع بلوک زن به قدرت دست ها نیاز است. اما در بلوک زن نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک فرایند کاری به صورت خودکار انجام می شود. تعداد قالب هایی که در این دستگاه ها وجود دارد با هم متفاوت هستند. معمولا تعداد این قالب ها در بلوک زن دستی 4 ، نیمه اتوماتیک 5 و در بلوک زن تمام اتوماتیک 6 یا 8 یا 12 می باشد. این تعداد به برند شرکت سازنده بستگی دارد.

مطالب مرتبط:  تاریخچه سیمان

عملکرد قالب دستگاه بلوک زن

هنگامی که مواد اولیه با هم مخلوط شدند و ملات یکنواختی به دست آمد، آن را درون قالب دستگاه می ریزند. تعداد قالب در همه ی مدل های دستگاه بلوک زن یکسان نیست. برخی از دستگاه های بلوک زن قابلیت تغییر قالب را دارند. یعنی می توان با تغییر قالب در آنها، چندین نوع بلوک را تولید کرد. پس از اینکه مواد داخل قالب ریخته شد، به شکل قالب درمی آید. فعالیت ویبره دستگاه موجب جابجایی مواد و ایجاد فضای خالی در بین ذرات می شود. این فضاها با پایین آمدن سمبه دستگاه از بین می روند. در ادامه هم قالب دستگاه پایین می آید.

قالب دستگاه بلوک زن

ویژگی های قالب دستگاه بلوک زن

قالب هایی که برای ساخت بلوک مورد استفاده قرار می گیرند، باید مقاومت خوبی در شرایط سخت از خود نشان دهند. در غیر این صورت، ممکن است فرایند تولید بلوک با مشکلاتی مواجه شود. در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم.
– عدم لرزش
– مقاومت در برابر ضربه
– انعطاف پذیری لایه داخلی و سخت بودن لایه بیرونی (برای جلوگیری از سنگ زنی)

سخن پایانی

همان طور که گفتیم قالب بلوک زن یکی از مهم ترین اجزای آن است که نقش مهمی در تولید مدل های مختلف بلوک دارد. شرکت های ساختمانی با استفاده از انواع قالب می توانند بلوک های متنوعی را تولید نمایند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *