مقالات

تفاوت بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان

تفاوت بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان

در گذشته، آجر از مهم ترین ماده مورد نیاز در ساخت و ساز ساختمان به حساب می آمد. با پیشرفت صنعت ساختمان، بلوک به سرعت جایگزین آجر شد. آجر و بلوک، هر دو مواد محکمی هستند و در برابر آتش مقاومت خوبی دارند. همچنین طول عمر آن ها بالا می باشد. اما از نظر مواد اولیه، نوع ساختار و کاربرد تفاوت هایی با یکدیگر دارند.در ادامه این مطلب به تفاوت بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان اشاره می کنیم. اگر در انتخاب این دو ماده تردید دارید با ما همراه باشید.

بلوک چیست؟

بلوک های سیمانی از مصالح ساختمانی رایج در ساختمان سازی هستند که برای ساختن دیوارها کاربرد دارند. این ماده ساختمانی از ترکیب سیمان، ماسه، پوکه معدنی و آب در دو نوع بلوک دیواری و سقفی تولید می شود. برای تولید بلوک سیمانی، مخلوط را درون دستگاه بلوک زنی می ریزند. این دستگاه با لرزش، مخلوط درون خود را متراکم نموده و سپس به شکل نهایی در می آورد. بلوک های شکل گرفته شده را در محیط باز قرار می دهند تا خشک شوند. به منظور استحکام بالای بلوک ها، قبل از خشک شدن بر روی آن ها آب می پاشند. بلوک ها از مصالح آماده ای هستند که به صورت تو پر و تو خالی در دیوارهای باربر و غیر باربر یا سقف تیرچه های بلوک مورد استفاده قرار می گیرند. بلوک های سیمانی بر اساس وزن و جرم به سه گروه سبک، نیمه سبک و سنگین تقسیم می شوند. بلوک سیمانی سبک با ترکیب حباب های هوا، پوکه معدنی و سیمان تولید می گردد. چگالی این نوع بلوک ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و بیشتر در سقف تیرچه بلوک کاربرد دارد. چگالی بلوک سیمانی نیمه سبک در محدوده ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بلوک سیمانی سنگین از ماسه، سیمان و آب تشکیل شده و برای محصور کردن باغ ها کاربرد دارد. این بلوک دارای ابعاد بزرگ تر، وزن بیشتر و هزینه کمتر است.

مطالب مرتبط:  درک جداسازی در بتن

 

بلوک

مزایای بلوک در ساختمان سازی

بلوک سیمانی نوعی مصالح آماده است که سرعت ساخت سازه و دیوار با آن بسیار بالا می باشد. مواد به کار رفته در این محصول با محیط زیست سازگار بوده و وزن کمی دارد که باعث کاهش وزن سازه مورد نظر می گردد. همچنین جابجایی آن بسیار آسان می باشد. بلوک سیمانی عایق حرارت و صدا بوده و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. استفاده از آن ها باعث صرفه جویی در مصالح ساختمانی می شود‌. بلوک در برابر حوادث مختلف مانند آتش سوزی و زلزله از خود مقاومت نشان می دهد. تولید این نوع محصول با هزینه کمی انجام می شود‌ و ارزان قیمت است.

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی است که رنگ یکنواخت زرد یا قرمز دارد. از پختن خشت خام در دمای بسیار بالا تولید می شود. مواد تشکیل دهنده آجر ترکیبی از خاک رس، سولفات، فسفات، منیزیم، سدیم، منگنز و سنگ آهک می باشد. با ترکیب این مواد با آب و قالب ریزی و در نتیجه قرار دادن آن در کوره آجر پزی می توان آجر ساخت. این نوع مواد ساختمانی در برابر خراش مقاومت بالایی دارد و میزان جذب آب در آن پایین است. آجر دارای بافت منظم و یکنواختی می باشد و در اندازه استانداردی تولید می شود‌.

برای خرید دستگاه بلوک زن ، خرید دستگاه جدول زن و خرید میکسر سیمان کافیست به صادقی ماشین مراجعه نمایید.

انواع آجر

آجرها از جمله متنوع ترین مصالح ساختمانی هستند. برخی از معروف ترین آن ها عبارتند از:

• آجرهای فشاری

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در گذشته بوده که از خشت ساخته می شود‌. این محصول به روش سنتی با فشار دادن دست کارگران بر روی قالب ساخته می شد. به همین دلیل به آجر فشاری معروف بود‌. امروزه برای ساخت آن، ابتدا خاک رس را آسیاب نموده و سپس خاک را با مقدار معینی آب مخلوط می کنند. خاک رس مرطوب را به شکل مستطیل مخصوص قرار داده، سپس توسط دستگاه برش به قطعات کوچک تقسیم می شود. بعد از خشک شدن، آجرهای خام به مدت 6 تا 10 روز در کوره نگهداری می شوند تا کاملا پخته شوند. آجر فشاری سنگین بوده و شیاری برای ریختن ملات ندارد اما قیمت پایین، استحکام و مقاومت مکانیکی بسیار بالا‌یی دارد. همچنین در برابر ضربه از خود مقاومت نشان می دهد. آجر توپر (فشاری) در حدود 200 سال عمر می کند یعنی از عمر مفید بالا برخوردار است. آجر فشاری برای دیوارهای خارجی ساختمان های یک طبقه و روستایی کاربرد دارد.

مطالب مرتبط:  نکاتی در مورد گچ کاری و مخلوط ملات

 

آجر فشاری

• آجرهای سفالی

آجر سفالی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این نوع آجر وزن کمی دارد و سبک می باشد. برای ساختن دیوار معمولا آجر سفالی را روی هم قرار می دهند و بر روی آن ها ملات می ریزند. با این روش فضای زیادی بین آجر باقی می ماند. به همین دلیل آجر سفالی در برابر انتقال حرارت و صوت مقاومت خوبی دارد. پس گزینه مناسبی برای استفاده در محل های شلوغ و پر سر و صدا می باشد. آجر سفالی حجم بالایی دارد و به همین دلیل با سرعت زیادی می توان یک دیوار را ساخت. اما این محصول بسیار شکننده است پس در جریان کار ساختمان ضایعات بسیار زیادی دارد.

آجر سفالی

• آجرهای ماشینی

این محصول به آجرهای شیاردار نیز معروف است که در ساختمان سازی به وفور استفاده می شود. بر روی سطح آجر ماشینی هشت یا ده سوراخ به قطر 1.5 تا 2 سانتی متر وجود دارد. این سوراخ ها باعث نفوذ بهتر ملات به داخل آجر و در نتیجه استحکام دیواره ها می شوند. آجر ماشینی به روش سنتی یا خاک رس نرم تولید می گردد. در این روش، خاک رس را به مدت 24 ساعت در گودالی به عمق 2 متر و قطر 3.5 متر خیس می کنند. سپس گل رس وارد دستگاه قالب گیری شده و در کوره پخته می شود. وزن آجرهای ماشینی نسبت به آجرهای فشاری، سبک تر است و در برابر بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله مقاوم تر می باشد اما به تنهایی استحکام بالایی ندارد و ممکن است با یک ضربه بشکند.

مطالب مرتبط:  تکنیک های جدید ساخت و ساز که در زمان و هزینه صرفه جویی می کند

 

آجر فشاری

مزایای آجر در ساختمان سازی

آجر نوعی سنگ مصنوعی است که از پختن خشت و گل در دمای بالا به دست می آید. این محصول قابلیت بازیافت دارد و با محیط زیست سازگار می باشد. آجر جرم حرارتی بالایی دارد و گرمای زیادی را نسبت به محصولات دیگر جذب می کند. این سنگ ‌مصنوعی در برابر آتش از خود مقاومت بالایی نشان می دهد و دوام بالایی دارد. ساخت و ساز با استفاده از آجر به تعمیر و نگهداری نیاز ندارد.

تفاوت بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان

بلوک و آجر از مصالح ساختمانی هستند که برای ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. اما بین این دو مواد تفاوت هایی وجود دارد که عبارتند از:

1. آجر نوعی سنگ‌ مصنوعی است که از پختن خشت و گل در دمای بالا به دست می آید. اما بلوک نوعی مصالح ساختمانی آماده است که از ترکیب سیمان، پوکه معدنی، ماسه و آب تهیه می شود.
2. بلوک های ساختمانی کیفیت بالاتر و شکستگی کمتری نسبت به آجر دارند. به همین علت ۹۹ درصد پروژه های شهرهای مدرن از بلوک سیمانی نوع سبک استفاده می کنند‌.
3. وزن بلوک سیمانی در مقایسه با آجر کمتر است. به طوری که وزن دیوار با بلوک تقریبا نصف وزن دیوار آجری می باشد.
4. بلوک های سیمانی مقرون به صرفه تر هستند. قیمت یک متر بلوک تقریبا نصف یک متر آجر است.
5. سایز و اندازه آجرها نسبت به بلوک ها کوچک تر است. به همین دلیل عملیات ساخت و ساز با سرعت کمتری پیش می رود. اما استفاده از بلوک هم سرعت کار را بالا برده و هم به تعداد کمتری مصالح نیاز می باشد.
6. مقاومت فشاری بلوک ها بسیار بیشتر از اجر است.
7. بلوک های سیمانی نسبت به آجر از امنیت بیشتری برخوردار هستند.

تفاوت بلوک و آجر در ساخت و ساز ساختمان

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *