مقالات

تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین

تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین

تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین در چیست؟ بلوک های سیمانی سبک و سنگین جزء پرکاربردترین مصالحی هستند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه انواع بلوک های سیمانی برای ساخت دیوار حائل، دیوار وزنی، پایه و ستون و … به کار می روند. نوع بلوک با توجه به هزینه تمام شده، آب و هوای منطقه و …. تعیین می شود. در این مقاله می خواهیم درباره های تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برای استعلام قیمت دستگاه بلوک زن ، قیمت دستگاه جدول زن و قیمت میکسر سیمان کافیست با مشاوران صادقی ماشین تماس بگیرید.

بلوک سیمانی سبک چیست؟

بلوک سیمانی سبک به بلوک هایی سیمانی گفته می شود که با استفاده از مواد پر کننده ای مانند پوکه معدنی، مواد صنعتی سبک و حباب های هوا ساخته می شوند. همان طور که از نام این بلوک سیمانی پیدا است، وزنِ کم اما در عین حال استحکام خوبی دارد. این نوع بلوک جزء بهترین مصالحی است که با توجه به نوع اقلیم، برای دیوارچینی ساختمان ها به کار می رود. علاوه بر این، در سقف های تیرچه بلوک هم مورد استفاده قرار می گیرد. نوع دیگری از بلوک های سیمانی وجود دارند که با نام بلوک نیمه سبک شناخته می شوند. این بلوک ها هم در دسته ی بلوک های سیمانی سبک قرار می گیرند.

بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی سنگین چیست؟

بلوک سیمانی سنگین ابعاد متنوع و وزن زیادی دارد و از موادی مانند بتن، پر کننده های شن و ماسه تشکیل شده است. بتن موجود در ترکیب این نوع بلوک باعث می شود تا وزن نسبتا زیادی داشته باشد. به همین علت معمولا در سازه های سنگین از این نوع بلوک استفاده نمی شود. استفاده از بلوک های سیمانی سنگین به دلیل ابعاد بزرگ، سرعت دیوارچینی را افزایش می دهد. به این ترتیب، پروژه ی موردنظر در مدت زمان کوتاهتری به پایان می رسد. افرادی که می خواهند از نظر زمانی جلو بیفتند و در زمان ساخت پروژه صرفه جویی کنند، از این نوع بلوک استفاده می کنند. بلوک های سیمانی سنگین گزینه ی مناسبی برای ساخت جدول، دیوارکشی باغ ها، کانال آبیاری، دیوارهای پارکینگ، محوطه سازی و … هستند. بسیاری از باغداران برای دیوارچینی از این نوع بلوک سیمانی استفاده می کنند.

مطالب مرتبط:  رونق صنعت ماشین سازی

بلوک سیمانی سنگین

تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین

بلوک های سیمانی سبک و سنگین از نظر وزن، مواد اولیه، سطح عایق صوتی بودن، مقاومت، سرعت نصب، کاربرد، قیمت، چگالی و … با هم تفاوت دارند.

– وزن :

یکی از تفاوت های بارز بلوک های سیمانی سبک و سنگین مربوط به وزن آنها می شود. همان طور که از نام این بلوک ها مشخص است، وزن بلوک سیمانی سبک کمتر از نوع سنگین می باشد.

– مواد اولیه :

در ترکیب بلوک های سیمانی سبک از سنگدانه استفاده نمی کنند. به این دلیل که سنگدانه، وزن بلوک را افزایش می دهد. در تولید این نوع بلوک سیمانی به جای سنگدانه از پوکه های معدنی، صنعتی و … استفاده می شود. اما در تولید بلوک های سیمانی سنگین از سنگدانه به عنوان یکی از مهم ترین مصالح استفاده می گردد.

– سطح عایق صوتی بودن :

همان طور که گفتیم در ساختار بلوک های سیمانی سبک از پوکه های مختلفی استفاده می شود. این پوکه ها وزن کمی دارند و عایق خوبی برای صوت، حرارت و آلودگی به شمار می روند. این خاصیت در بلوک های سیمانی سنگین هم وجود دارد اما نسبت به بلوک های سیمانی سبک کمتر است.

– مقاومت :

یکی دیگر از تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین به مقاومت آنها مربوط می شود. سنگدانه هایی که در ترکیب بلوک های سیمانی سنگین وجود دارند باعث می شوند تا استقامت این نوع بلوک نسبت به بلوک های سیمانی سبک افزایش یابد.

– سرعت نصب :

وزن کم بلوک های سیمانی سبک باعث می شود تا جابه جایی آنها راحت باشد. به همین علت سرعت نصب این نوع بلوک نسبت به بلوک های سیمانی سنگین بیشتر است.

مطالب مرتبط:  برق مصرفی دستگاه های بلوک زن

– ظاهر :

بلوک های سیمانی سنگین به شکل های مختلفی ساخته می شوند. از آن جمله می توان به بلوک های توخالی باربر، توخالی غیر باربر، توپر و آجر بتنی اشاره کرد. وزن این بلوک ها با یکدیگر متفاوت است.

تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین

– کاربرد :

یکی دیگر از تفاوت های بلوک سیمانی سبک و سنگین در نوع کاربرد آنها است. بلوک های سیمانی سبک برای ساخت و ساز در مناطق عادی و بدون رطوبت کاربرد دارند. میزان رطوبتی که بوسیله ی این بلوک ها جذب می شود نسبت به بلوک های سیمانی سنگین کمتر می باشد. ضمن اینکه مقاومت بهتری در برابر صدا و آتش سوزی دارند. این امر باعث شده است تا در محیط های شلوغ و آلوده بیشتر از این نوع بلوک برای ساخت و ساز استفاده شود.
بلوک های سیمانی سنگین به دلیل استحکام بالایی که دارند بیشتر در پروژه های بزرگ عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. برای تولید این بلوک ها، ماسه، سیمان و آب را با هم مخلوط می کنند و تحت فشار زیادی قرار می دهند. استفاده از بلوک های سیمانی سنگین موجب می شود تا میزان خطرات ناشی از حوادث داخل و بیرونی به حداقل برسند. مقاومت بالای بلوک های سنگین سیمانی در برابر رطوبت باعث شده است تا گزینه ی مناسب تری برای ساخت و ساز در نواحی ساحلی و مرطوب باشند.

– قیمت :

بلوک های سیمانی از نظر قیمت با هم تفاوت دارند. هزینه خرید بلوک های سیمانی به عوامل مختلفی مانند تعداد بلوک در هر متر مکعب، کیفیت مواد اولیه، نوع دستگاه بلوک زن، بسته بندی، انبار و … بستگی دارد.

مطالب مرتبط:  وظایف بتن چیست؟

– چگالی :

بلوک های سیمانی سبک و سنگین از لحاظ چگالی با هم متفاوت هستند. چگالی بلوک های سنگین بیشتر از بلوک های سبک می باشد. به همین علت استحکام بالاتری در برابر حوادث داخلی و خارجی دارند.

سخن پایانی …

هر روز شاهد گسترش ساخت و ساز در کشور هستیم. رشد این صنعت باعث شده است تا نیاز مهندسین و افراد فعال در این حوزه، به مصالح بیشتر شود. البته آنها همواره به دنبال مصالحی هستند که در عین اینکه قیمت مناسبی دارند از استحکام بالایی برخوردار باشند. ضمن اینکه بتوانند این مصالح را به آسانی نصب کنند. بلوک های سیمانی جزء کاربردی ترین مصالحی هستند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از این بلوک ها ساخته می شوند. از آن جمله می توان به بلوک های سیمانی سبک و سنگین اشاره کرد که با استفاده از موادی مانند ماسه، سیمان، آب و … ساخته می شود. در حال حاضر برای ساخت انواع بلوک های سیمانی از دستگاه بلوک زن استفاده می شود. مدل های مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارند.

بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *