مقالات

دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟

دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟

دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟ دستگاه بلوک زن دستی و اتوماتیک کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند. در حال حاضر مدل های مختلفی از این دستگاه ها در بازار به فروش می رسند. هر یک از انواع بلوک زن، ویژگی ها و کارایی خاصی دارند. در این مقاله می خواهیم درباره ی تفاوت دستگاه بلوک زن دستی و اتوماتیک با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

دستگاه بلوک زن دستی چیست؟

دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار ( Egg Layer ) دستگاهی است که شباهت زیادی به خزندگان تخم گذار دارد. به همین علت با نام تخم گذار شناخته می شود. دستگاه بلوک زن دستی، بلوک های سیمانی را به روش قدیمی تولید می کند. برای کار کردن با این دستگاه به نیروی انسانی نیاز است.

دستگاه بلوک زن دستی

نحوه کار دستگاه بلوک زن دستی

در این دستگاه، ابتدا یک ردیف بلوک سیمانی تولید می شود. سپس دستگاه به سمت جلو حرکت می کند و شروع به ساخت بلوک های ردیف بعدی می نماید. معمولا بلوک های سیمانی در ابعاد 40*20*10 ، 50*20*15 ، 40*20*20 و 40*20*7 ساخته می شوند. البته مشتری می تواند ابعاد دلخواه خود را سفارش دهد. چرا که امکان تغییر ابعاد وجود دارد.

دستگاه بلوک زن اتوماتیک چیست؟

دستگاه بلوک زن اتوماتیک (ثابت) بدون دخالت اپراتور اقدام به تولید بلوک سیمانی می کند. یعنی کلیه مراحل ساخت بلوک سیمانی به صورت خودکار (اتوماتیک) و ثابت انجام می شود. کار کردن با دستگاه بلوک زن اتوماتیک نیاز به نیروی انسانی ندارد و اپراتور فقط نقش ناظر را ایفا می کند. به کمک این دستگاه می توان انواع مختلفی از بلوک را تولید کرد. با تعویض قالب های دستگاه، تعداد و نوع بلوک های تولیدی تغییر می کنند. کنترل دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک آسان است.

مطالب مرتبط:  راهنمای کامل پمپاژ بتن

نحوه کار دستگاه بلوک زن اتوماتیک

دستگاه بلوک زن اتوماتیک به صورت ثابت و خودکار، بلوک های سیمانی را تولید می کند. سپس بلوک ها بر روی نوار نقاله زیر دستگاه قرار می گیرند و به سمت فضای عمل آوری هدایت می شوند. بلوک ها در این فضا خشک شده و بعد به انبار منتقل می شوند.

دستگاه بلوک زن اتوماتیک

دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟

احتمالا تا حدودی با تفاوت های دستگاه بلوک زن دستی و دستگاه بلوک زن اتوماتیک آشنا شده اید. در این قسمت بیشتر در مورد تفاوت این دستگاه ها صحبت می کنیم.

– برای استفاده از دستگاه بلوک زن دستی به نیروی انسانی نیاز است تا بتواند فعالیت های فیزیکی را انجام دهد. در حالی که عملکرد بلوک زن اتوماتیک به صورت خودکار می باشد و اپراتور فقط نقش ناظر را بر عهده دارد. یعنی فرایند بلوک زنی در دستگاه تخم گذار به صورت دستی و در دستگاه اتوماتیک به صورت خودکار است.

– قابلیت و کارایی دستگاه های بلوک زن اتوماتیک بیشتر از بلوک زن دستی می باشد. به همین علت برای تولید انبوه و دقیق بلوک های سیمانی از دستگاه اتوماتیک استفاده می شود.

– کیفیت، دقت و ظرافت بلوک هایی که توسط بلوک زن اتوماتیک ساخته می شوند بهتر از بلوک هایی است که با دستگاه بلوک زن دستی تولید می شوند. البته این گفته به این معنا نیست که بلوک های ساخته شده توسط بلوک زن دستی کیفیت نامطلوبی دارند، اما با مقایسه ی آنها متوجه خواهید شد که با یکدیگر متفاوت هستند.

مطالب مرتبط:  اجزای دستگاه بلوک زنی

– در ساختار بلوک زن اتوماتیک می توان از قالب های مختلفی استفاده کرد. تعویض قالب این امکان را به شما می دهد تا تعداد بلوک بیشتری تولید کنید. استفاده از این قالب ها علاوه بر افزایش سرعت کار موجب صرفه جویی در زمان و انرژی هم می شود. در واقع، ظرفیت تولید بلوک توسط دستگاه های اتوماتیک بیشتر از سایر دستگاه های بلوک زن می باشد. ضمن اینکه تنوع و سرعت تغییر قالب در دستگاه های بلوک زن اتوماتیک بیشتر است. دستگاه بلوک زن دستی در هر شیفت کاری می تواند 750-500 بلوک تولید کند در حالی که این تعداد برای دستگاه بلوک زن اتوماتیک 1800-1500 بلوک می باشد. به عبارت دیگر، خروجی دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک در هر شیفت کاری بیشتر از بلوک زن دستی است.

دستگاه بلوک زن دستی چه تفاوتی با دستگاه بلوک زن اتوماتیک دارد؟

– فرایند تعویض قالب در دستگاه های بلوک زن دستی توسط نیروی انسانی انجام می گیرد اما در دستگاه های اتوماتیک به صورت برقی انجام می شود.

– معمولا دستگاه بلوک زن اتوماتیک یک محفظه ی چتری شکل دارد که از دستگاه و مصالح محافظت می کند. اما در نوع دستی این محفظه وجود ندارد.

قیمت دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک به علت قدرت اتوماسیون بیشتر دستگاه، نسبت به دستگاه بلوک زن دستی بالاتر است.

– ساختار و عملکرد دستگاه بلوک زن دستی بسیار ساده است. به همین علت این دستگاه ها طول عمر بالاتری دارند. در حالی که برخی دستگاه ها اتوماتیک نیاز به مراقبت بیشتری دارند و تجهیزات الکتریکی آنها مدت محدودی عمر می کنند.

سخن پایانی

باید توجه داشت که دستگاه های بلوک زن دستی و اتوماتیک نقش مهمی را در تولید انواع بلوک ایفا می کنند. دستگاه های بلوک زنی دستی جزء محبوب ترین انواع بلوک زن به شمار می روند. با این حال برخی از تولید کنندگان برای بالا بردن کیفیت و ظرافت ساخت بلوک و نیز کاهش هزینه های نیروی انسانی اقدام به خرید بلوک زن اتوماتیک می کنند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا افراد به دنبال روش هایی برای افزایش رفاه و کیفیت کار باشند. دستگاه بلوک زن اتوماتیک مزایای زیادی دارد که می تواند تولید کنندگان را به اهداف خود نزدیکتر کند. در هر حال تصمیم با خریدار است. اگر شما هم قصد خرید دستگاه بلوک زنی را دارید و در انتخاب نوع آن دچار تردید هستید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما تماس بگیرید. شما می توانید با استفاده از مشاوره رایگان آنها و سنجیدن تمام جوانب کار تصمیم بهتری بگیرید.

مطالب مرتبط:  انواع مواد افزودنی برای بتن
بازگشت بە لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *